Rabarbar

Rabarbar jest to bylina z czerwonymi łodygami, które zawierają dużą ilość kwasu szczawiowego. Mimo, że rabarbar zaliczany jest formalnie do warzyw, to używany jest jak owoce czyli do ciast, kompotów i konfitur.

Rabarbar uprawiany jest powszechnie w polskich ogródkach. W sklepach dostępny jest przez cały rok dzięki uprawie szklarniowej.

Rabarbar jest doskonałym źródłem witaminy C, E oraz A. Jedząc go przyswajamy także duże ilości fosforu oraz potasu. Rabarbar ma ponadto działanie przeciwzapalne. Dodatkowo rabarbar ma właściwości przeczyszczające i jest źródłem cennego błonnika, dzięki czemu reguluje procesy trawienia. Zawarte w rabarbarze właściwości sprawiają, że pomaga on także przy problemach ze wzdęciami.

Rabarbar to rodzaj rośliny należący do rodziny rdestowatych. Rośnie zwykle na górskich łąkach oraz w miejscach skalistych. W Polsce uznawany jest za warzywo, a w USA jest owocem. Posiada charakterystyczne duże liście oraz długie i grube ogonki liściowe,które mogą być koloru czerwonego, różowego lub zielonego. Mają kwaśny i cierpki smak. Zawiera witaminy C, E i A oraz dużą ilość fosforu i potasu.

Ma działanie przeciwzapalne i przeczyszczające, reguluje procesy trawienia, pomaga przy problemach ze wzdęciami, ma właściwości estrogenne, zapobiega rozwojowi komórek rakowych oraz korzystnie wpływa na układ krwionośny i pokarmowy. Z rabarbaru zazwyczaj przygotowuje się ciasta i aromatyczne słodko-kwaśne dżemy i konfitury. Często robi się też z niego kompot. Można jeść go też na surowo z cukrem. Jednak najzdrowszy jest rabarbar pieczony, ponieważ obróbka cieplna sprawia, że uwalniają się zawarte w nim cenne dla zdrowia składniki. Ograniczyć go powinny kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, gdyż zawarte w nim substancje przenikają do mleka i mogą spowodować silną biegunkę u dziecka.

Wartości odżywcze rabarbaru:

Szczegóły

Porcja100 g


Kalorie21

  • Ilość na porcję% wartości dziennej *
  • Tłuszcze 0.3g 1%
    • Nasycone 0.0g 0%
    • Trans 0.0g
  • Cholesterol 0.0mg 0%
  • Sód 4mg 1%
  • Ilość na porcję% wartości dziennej *
  • Potas 288mg 9%
  • Węglowodany 4.5g 2%
    • Błonnik 1.8g 8%
    • Cukry 1.1g
  • Białko 0.8g 2%

    * Wartość dzienna przedstawiona dla diety osoby dorosłej odpowiadającej 2000 kalorii.

    Polecane przepisy z rabarbaru: