Strona główna Encyklopedia restauracji sieciowych

Encyklopedia restauracji sieciowych

Restauracje sieciowe stały się częścią naszego krajobrazu. Czy to źle? Na pewno nie. Potrzebujemy w swoim zabieganym życiu pewnej stałości i pewności, że w każdej restauracji danej sieci zjemy to samo i tak samo. Nie zawsze mamy też ochotę na próbowanie nowych rzeczy i zdawanie się na łaskę, wiedzę, doświadczenie i smak kucharza. Dziwne takie słowa usłyszeć od przedstawicieli bloga kulinarnego, prawda?

Przedstawiamy poniżej najpopularniejsze sieciowe restauracje. Lista tych restauracji jest całkowicie obiektywna. Restauracje zebrane są alfabetycznie a nie rankingowo.


Antalya Kebab

Antalya Kebab jest to bar szybkiej obsługi, specjalizujący się w daniach kuchni tureckiej, który serwuje głównie kebaby. Posiada kilka lokali w kilku miastach w Polsce. Dania przygotowywane są przez profesjonalnych kucharzy, a produkty są wysokogatunkowe, świeże i dostarczane przez sprawdzonych dostawców. Oferuje kebaby w bułce, lahmacuny, czyli tortille nadziewane mięsem z dodatkami, zestawy lub kubełki. Można je zjeść z mięsem baranim czyli popularnym w potrawie kebab, z kurczaka lub mieszanym tzw. drobiowo-wołowym. Każdy klient może znaleźć dla siebie coś ciekawego, ponieważ oprócz mięsnych potraw są też wegetariańskie. Najpopularniejszy jest falafel, czyli smażone kulki lub kotleciki z ciecierzycy lub bobu. Antalya Kebab to miejsce przyjazne na spotkania z przyjaciółmi, znajomymi czy rodzin z dziećmi, ponieważ powstało specjalne menu dla najmłodszych. Ponadto oprócz spożywania posiłku w restauracji, można zamówić jedzenie z dostawą do domu, dzięki aplikacji “Pyszne. pl”. W Antalya Kebab można zjeść smacznie za rozsądną cenę.

Inspirowane przepisy:


Bobby Burger

Bobby Burger to sieć barów szybkiej obsługi, którego głównym produktem sprzedażowym są burgery. Historia tej marki zaczęła się w 2012 roku, dzięki dwóm znajomym (Bogumił i Krzysztof), którzy zainspirowali się amerykańską kulturą miejską i postanowili stworzyć coś odbiegającego od normy i otworzyli food traca. Serwowali burgery, które miały być opozycją do znanych, niezdrowych fast foodów. Postanowili szarym samochodem objechać warszawskie ulice, którego przystanki wyznaczała kultura miejska. Trend szybko zyskał na popularności, dzięki czemu rok później został otwarty pierwszy lokal stacjonarny pod tą marka, który do dziś mieści się przy ul. Żurawiej w Warszawie. Ponadto w 2014 r. został opracowany system franczyzowy,dzięki czemu od tego czasu Bobby Burger każdego roku sukcesywnie rośnie w siłę. W 2014 r. Restauracja Bobby Burger przekroczyła granice Warszawy i powstała w Krakowie, ponieważ zyskała duże zainteresowanie wśród klientów. Kilka miesięcy później pojawił się w Gdańku oraz nad Brdą w Bydgoszczy. Następnie lokale sieci pojawiły się także w Rzeszowie, Sopocie, Gdyni, Katowicach, Wrocławiu i Łodzi. Dziś śmiało można stwierdzić, że jest to największa polska sieć burgerowni. Obecnie pod logo Bobby Burger funkcjonuje 14 lokali własnościowych i 29 franczyzowych. Burgery robione są z najlepszych składników, a ciekawe połączenie smaków zaskakuje nawet najbardziej wymagających gości. Są najwyższej jakości, gdyż są wykonane ze 100% wołowiny i drobiu. Dla osób nie jedzących mięsa, są również burgery wegetariańskie ze świeżymi warzywami oraz autorskimi sosami. Wszystkie lokale utrzymane są w spójnym duchu Bobby Burger, jednak każdy z nich wpisuje się w klimat danego miasta i nawiązuje do jego historii oraz cech charakterystycznych. Restauracja ta pozwala trafić w gusta osób, które są młode, ambitne i szukają alteenatywy dla kebabów i stacji benzynowych. Burgery w Bobby Burger można konsumować na miejscu lub zamówić bez wychodzenia z domu m. in. dzięki aplikacji “Pyszne.pl”.

Inspirowane przepisy:


Burger King

Burger King to sieć restauracji szybkiej obsługi typu fast food, która specjalizuje się głównie w burgerach, frytkach, zimnych napojach. To idealne miejsce dla tych, którzy uwielbiają burgery. Pierwszy został otwarty w 1954 r. w Miami, na Florydzie. Według danych z 2016 roku sieć posiada ponad 15 tysięcy lokali, z czego prawie połowa zlokalizowana jest w USA. W Polsce pierwszy tego typu bar został otwarty w 1992 r. w Warszawie przy placu Zbawiciela. Kolejne otwierały się aż do 2001 roku. Niestety w 2000 r. Burger King został przejęty przez AmRest Holdings i został wycofany z Polski, ponieważ McDonald’s był jego cenowym konkurentem. 6 z 23 lokali nie przetrwało na rynku, a pozostałe zamieniono na restauracje KFC. Jednak w 2007 r. AmRest postanowił reaktywować tę markę w Polsce i Burger King został ponownie otwarty 3 maja 2007 r. w warszawskich Złotych Tarasach. W grudniu 2007 r. w Warszawie został po raz pierwszy otwarty Burger King typu drive-through. Pod koniec 2016 r. Burger King miał w Polsce 47 barów w prawie 20 miastach m. in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Kielcach, Radomiu, Poznaniu, Opolu, Częstochowie, Gdańsku, Katowicach, Lublinie, Szczecinie, Trójmieście, Koszalinie, Bielsku-Białej i Bydgoszczy. A w 2017 roku otwarto jeden z większych lokali tej sieci w Rudzie Śląskiej. Ponadto w 2021 r. na jesień ma zostać otwarta pierwsza sieć Burger King typu drive thru w Oświęcimiu. To druga największa na świecie sieć serwująca burgery. Słynie zawsze ze świeżych składników, wołowiny grillowanej na prawdziwym ogniu, oryginalnych przepisów oraz przyjaznej atmosfery. To jakość składników jest gwarancją niepowtarzalnego smaku tych burgerów. Restauracja typu fast food dba o to, żeby warzywa były krojone tuż przed podaniem. Sprawia to, że zachowują pełnię smaku i nie tracą wartości odżywczych. Świeżo krojone pomidory, cebula czy pikle to dodatki, które zachwycająco dopełniają smak burgerów. Zaletą jest także świetna wartość w stosunku do ceny. Warto dodać, że jest to restauracja, która wprowadziła po raz pierwszy do swojej oferty w polskich restauracjach burgera bez mięsa – Burger Halloumi King. Jest to bułka maślana zawierająca dwa plastry sera Halloumi, świeżego pomidora, kremowym majonez i sałatę lodową. Nowy burger jest dostępny we wszystkich 62. restauracjach Burger King na terenie Polski. Tym samym jest jedną z pierwszych sieci restauracji typu fast food, która oferuje produkt z serem halloumi. Jest to narazie oferta limitowana. Gdy spotka się z uznaniem klientów, możliwe że będzie na stałe gościć w menu tej restauracji. Koleją propozycją, która została wprowadzona do menu to roślinne nuggetsy. Są produkowane na bazie soi oraz chrupiące z zewnątrz, delikatne i soczyste w środku. Wyrób tych nowości spowodowany jest rosnącym zainteresowaniem na bezmięsne posiłki. Te pysze burgery można jeść zarówno na miejscu, jak i z dostawą do domu. Logo Burger Kinga jest minimalistyczne. To prosty, płaski burger z nazwą restauracji pomiędzy połówkami bułki.

Inspirowane przepisy:


Da Grasso

DaGrasso to znana na całą Polskę sieć lokali gastronomicznych, specjalizująca się w daniach kuchni włoskiej, glownie pizzy. Działa w oparciu o rozbudowany model franczyzowy, co oznacza, że każda ma swojego właściciela i płaci sieci za licencję i tzw. know-how, czyli za wiedzę techniczną i pozatechniczną. Pierwszy lokal powstał w Łodzi w 2996 r., a w połowie 2010 r. sieć liczyła ponad 200 lokali w 150 miastach Polski. Zarządzana jest przez istniejącą od 2006 r. spółkę DaGrasso Sp. z. o. o, której prezesem jest Karolina Rozwandowicz, a wiceprezesem Magdalena Piróg, która zajmuje się bieżącym zarządzaniem firmy DaGrasso. Firma jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień m. in. Złoty Laur Komsumenta, Godło Jakości Obsługi i Jakości Rynku, Hermes w kategorii sieć restauracyjna oraz Grand Prix Konsumenta. W menu znaleźć można także sałatki, startery, desery, napoje, makarony oraz dania mięsne i rybne. Restauracja posiada 75 rodzajów pizzy, która serwowana jest z sosem pomidorowym i czosnkowym. Oferuje pizze wegetariańskie, z owocami morza, bogate w dodatki mięsne, a także wiele pozycji w tradycyjnej odsłonie. Są też ostre, które charakteryzują się wyrazistym i pikantnym smakiem. Wykonywana jest na dwóch rodzajach ciasta: cienkim i chrupiącym lub grubym i puszystym. Najważniejszą cechą z jakiej słynie ta restauracja jest wysoka jakość składników, a także oryginalne włoskie kompozycje pizzy. Jest to doskonałe miejsce na wspólne spotkania z przyjaciółmi czy rodziną. Najpopularniejszymi pizzami są Capriciosa z sosem pomidorowym, serem, szynką, pieczarkami i oregano, pepperoni z sosem pomidorowym, serem, salami pepperoni i oregano, jak i również klasyczna Margherita z serem, oregano i sosem pomidorowym. Na uwagę zasługuje również pizza Pepe Bianco ze śmietanką, serem, kebabem drobiowym, boczkiem wędzonym, papryką świeżą, papryczką jalapeno i oregano, Vegano z sosem pomidorowm i trzema wegańskimi składnikami do wyboru oraz Green Day ze śmietanką, serem, szpinakiem, brokułami, cukinią, serem pleśniowym i oregano.

Inspirowane przepisy:


Dominium Pizza

Dominium pizza to polska sieć pizzerii, która powstała w 1993 r. w Warszawie. W całym kraju otworzono 60 lokali. Na rynku działa od ponad 25 lat, a jej założycielem jest Tomasz Plebaniak. Podstawowym produktem oferowanym przez Dominium są pizze, ale posiada również inne ciekawe smakołyki. Działalność przedsiębiorstwa obejmuje dostawę zamówień do klienta. Słynie z bogatego menu, które sprawia, że nie wiadomo na co się zdecydować. Można skorzystać ze standardowych kompozycji pizzy, takich jak: Margherita, Vesuvio z szynką, Pescatore z tuńczykiem, Capricciosa, czy Hawajska z ananasem. Ciekawą propozycją jest pizza Flambee, czyli połączenie cebuli i bekonu z sosem śmietankowym. A dla miłośników owoców morza powstała Princessa, która łączy w sobie smak krewetek, szynki i ananasa, a także Frutti Di Mare, czyli małże, tuńczyk i krewetki. Dla zwolenników pikantnych smaków powstała również pizza Hot Chilli. Wszyscy, którzy kochają włoską kuchnię wiedzą, jak dobrze komponuje się ze sobą kiełbasa pepperoni, chilli, papryka i cebula. Charakterystyczną pizzą, jaką może pochwalić się restauracja Dominium to London. To połączenie smaku angielskiego śniadania z śródziemnomorską tradycją. Autorskim i unikatowym pomysłem jest kompozycja góralskiego sera, bekonu, cebuli i żurawiny, czyli pizza Góralska. Dla gości, którzy szukają konkretnego smaku, powstała pizza Meksykańskiej z czerwoną fasolą, wołowiną i chilli. Dzięki pizzerii Dominium można poczuć także akcenty kuchni amerykańskiej i greckiej. Warta skosztowania jest również pizza Kebab, o jedynym w swoim rodzaju tureckim charakterze. Oprócz pizzy w ofercie znajdują się także wyśmienite sałatki, makarony, aromatyczne zupy, kanapki, a nawet desery. Można zjeść zarówno w lokalu, jaki i zamówić z dostawą do domu. Z powodu pandemii pizzeria ta połączyła siły z Domino’s pizza i działają pod szyldem Dominium by Domino’s. Dzięki temu podwoi się liczba lokali i czas oczekiwania na dowóz będzie krótszy. Miłośnicy obu marek będą mogli składać zamówienia na jeden numer telefonu.

Inspirowane przepisy:


Domino’s Pizza

Domino’s Pizza to amerykańska sieć pizzerii,która działa na rynku międzynarodowym. Powstała w 1960 r. z siedzibą w Ann Arbor, w stanie Michigan. Podstawowym produktem oferowanym przez Domino’s Pizza są pizze. Jest drugą po Pizza Hut pod względem wielkości sprzedaży siecią pizzerii w Stanach Zjednoczonych. W 2012 r. liczyła ponad 9000 obiektów gastronomicznych, z czego ponad 3000 poza granicami tego kraju. Spółka jest notowana na giełdzie New York Stock Exchange (NYSE). Historia marki Domino’s zaczęła się w latach 60.XX w. W tym czasie dwóch braci zdecydowało się kupić pizzerię DomiNick’s. Po krótkiej współpracy postanowili rozdzielić się i każdy z nich rozpoczął pracę nad rozwojem własnego biznesu. Pizzeria trafiła w ręce Toma Monaghana, jednego z dwóch braci, który niedługo potem zmienił nazwę lokalu i brał udział w działaniach na rzecz jej popularyzacji. Po kilku latach powstaje pierwsza franczyza, a z czasem pizzerie trafiają również na Stary Kontynent, podbijając serca Europejczyków. Pierwsza pizzeria Domino’s w Polsce powstała w 2011 r. w Warszawie. Spowodowało to otwarcie kolejnych lokali na terenie całego kraju, a marka jest liderem na rynku pizzy. Obecnie znajduje się w wielu polskich miastach i z roku na rok zyskuje większą popularność. Sieć odniosła sukces między innymi dzięki swojej rzetelności i uczciwości produktowej. Ciasto jest świeże i chrupiące, produkty świeże, a mięso najwyższej jakości i spełniające wszystkie obowiązujące normy. Jedną z zalet jest szeroko rozbudowane menu. Można powiedzieć, że każdy z gości znajdzie coś dla siebie. Wśród najciekawszych propozycji można znaleźć m. in. pizzę własnego wyboru, która cieszy się dużą popularnością, a także pizzę Meat lover, czyli taką która zawiera ser mozzarellę, szynkę, mięso wołowe i wieprzowe oraz kiełbasę pepperoni, cebulę i pieczarki. Dla miłośników niebanalnych połączeń jest pizza Hipnotica, zawierająca ukwaszoną śmietanę, mozzarellę, młody szpinak, pepperoni, wędzony boczek, wołowinę, cebulę, sauerkraut (kapusta kiszona) i sos BBQ. Natomiast dla zwolenników smaków Indii powstała Bombay Chicken, czyli pizza ze śmietaną, mozzarellą, aromatycznym kurczakiem, tandoorią, papryką, cebulą, pomidorkami koktajlowymi oraz indyjską przyprawą garam masala. Należy nadmienić że sieć Domino’s słynie z szybkiej dostawy, a jedzenie, które dociera do klienta jest gorące i pachnące. To dzięki wysokiej temperaturze pieczenia oraz dobrej organizacji pracy. Posiada również możliwość zamawiania pizzy przez internet. Od niedawna pizzeria ta wprowadziła do oferty 3 wegańskie pizze: Avocado Veg z grillowaną papryką, oliwkami, szczypiorkiem i pieczarkami, Spicy Trio z płatkami chilli, świeżym pomidorem i szpinakiem oraz klasyczna Margherita. Każda z nich posiada bezglutenowy spód. Pizzeria Domino’s wprowadziła także perspektywę zmiany zwykłego sera na ser wegański przy każdej pizzy z menu. Pizze bezmięsne i nie zawierające produktów odzwierzęcych są produkowane jedynie w lokalach Domino’s na terenie Australii.

Inspirowane przepisy:


Dunkin’ Donuts

Dunkin’ Donuts to amerykańska sieć barów typu fast food, która specjalizuje się w produkcji pączków, ciastek, a także kawy. Założona została przez Williama Rosenberga. Pierwszy tego typu bar powstał w Quincy, w stanie Massachusetts, w Stanach Zjednoczonych w 1950 r. Posiadała prawie 11 tys. barów na całym świecie. Firma przez następnych dziewięć lat zdobywała pierwsze miejsca na liście względem lojalności konsumentów w kategorii „kawa” w rankingu Brand Keys. W Polsce rozpoczęła swoją działalność w 1996 r., jednak w 2002 r. wycofała się z rynku. Ponownie została wznowiona działalność w 2015 r., dzięki firmie Varsovia Food Company, która nabyła franczyzę na prowadzenie kawiarni sprzedających głównie amerykańskie donuty, czyli okrągłe krążki ze smażonego ciasta, które są glazurowane, posypane, sprasowane i oszronione we wszystkich smakach. Są kolorowe i słodkie oraz przypominają nasze polskie pączki. Po 14 latach nieobecności, Dunkin’ Donuts otworzył swój lokal w Warszawie 1 lutego 2016 r. Następne otwierano w Warszawie i Łodzi. W szczytowym okresie działało ich około 8. Założeniem było, aby przez siedem lat powstało 44 lokali amerykańskiej sieci w całej Polsce, ale niestety rozszerzenie działań zatrzymało się na trzech stołecznych lokalach. Jednak ze względu na słabe obroty, ponownie Dunkin’ Donuts został zamknięty po 3 latach, gdyż amerykańskie donuty nie przyjęły się w Polsce. Pomimo tego, że produkt był wysokiej jakości, to nie cieszył się dużym powodzeniem wśród Polaków, gdyż paczki były za drogie. Nie każdego Polaka było stać na to, aby wydać 4,90zł na te amerykańskie przysmaki. Początkowo sieć barów serwowała pełne menu śniadaniowe, jednak właściciel zauważył, że najlepiej sprzedają się pączki i kawa, więc postanowił wyspecjalizować się w sprzedaży różnych wariantów tych artykułów. W 1955 r. Rosenberg sprzedał pierwszą franczyzę, a już w 1963 r. otwarto setny lokal pod szyldem Dunkin’ Donuts. Do dziś sieć potężnie się rozrosła i posiada 7677 tys. lokali w Stanach Zjednoczonych i kolejne 3181 tys. na całym świecie.

Inspirowane przepisy:


Fabryka Pizzy

Fabryka Pizzy to restauracja specjalizująca się w daniach kuchni włoskiej. Pierwszy lokal powstał w 2000 r. w Krakowie przy Uniwersytecie Ekonomicznym. Kolejny na krakowskim Kazimierzu i w samym centrum tuż przy Rynku Głównym. Na zasadach franczyzy następne lokale zostały otworzone w Warszawie, Gdańsku, Gdyni, Piastowie, Skierniewicach i Zgierzu. Franczyzobiorcą marki “Fabryka Pizzy” jest sieć “Sfinks Polska S.A.” Obecnie sieć posiada 12 restauracji. Podstawowym daniem jakie serwuje ta restauracja jest pizza, ale oprócz tego w ofercie znajdują się także makarony, gnocchi, sałatki czy desery. Znakiem rozpoznawczym tej marki są “bombery”, czyli wypiekane na miejscu bułki pizzowe serwowane z różnymi składnikami. Według upodobań klientów pizze robione są zarówno na cienkim i chrupiącym cieście oraz grubym i puszystym. Lokal słynie przede wszystkim ze świeżych i najwyższej jakości produktów oraz ze stylowego wnętrza i profesjonalnej obsługi. Menu oparte jest na włoskiej kuchni, których receptury są ciągle doskonalone. Oprócz stałych pozycji w menu, co jakiś czas przygotowywane są nowe pozycje z różnych grup produktów, których dodatki występują sezonowo np. warzywa, owoce lub grzyby. Dbając o zdrowie klientów oraz wpisując się w trend “fit” do karty wprowadzono pizze i makarony razowe oraz pizzę light, która jest robiona na cieście razowym i podawana jest z miseczką sałaty lodowej, pomidorem i ogórkiem. Fabryka pizzy jest ciekawym konceptem, który sprawdza się zarówno w małych jak i dużych miastach. Jest odpowiednia na każdą okazję, od biznesowych lunchów po spotkanie w gronie przyjaciół czy znajomych. Jest to przyjazne miejsce również dla rodzin z dziećmi, gdyż posiada wiele udogodnień dla maluchów np. kącik zabaw, przewijaki czy krzesełka do karmienia. Oprócz spożywania posiłków na miejscu można skorzystać z usługi dowozu do klienta. Zamówienia można składać m.in. na platformie “smacznieiszybko.pl”,”Pyszne.pl” czy “Glovo”. Restauracje “Fabryka pizzy” cieszą się dużą popularnością wśród klientów.

Inspirowane przepisy:


Kebab King

Kebab King to sieć kurdyjskich restauracji, która dynamicznie się rozwija. Pierwszy lokal powstał w Warszawie przy ul. Aleje Jerozolimskie 42 w 2010 r., a założycielami są dwaj Kurdowie mieszkający od wielu lat w Polsce. Sieć ta działa ponad 20 lat i cieszy się dużą popularnością, w szczególności u osób prowadzących nocny tryb życia. Posiada 41 lokali na terenie całej Polski. Cechą charakterystyczną jest fakt, że posiadają własną hurtownię Food King Production w podwarszawskich Duchnicach, gdzie wytwarzane są mięsa, pieczywo oraz produkcja składników orientalnych, dzięki czemu potrawy są własnoręcznie przygotowywane od początku do końca. Oferują kebaby, lahmacuny, czyli ciasto z mięsnym nadzieniem, lawasze, czyli płaskie chleby przypominające tortille oraz placki warzywne. Na uwagę zasługuje fakt, że baklawy, czyli desery przełożone warstwami orzechów, które znajdują się w ofercie są wypiekane według tradycyjnej i oryginalnej kurdyjskiej receptury przez doświadczonych cukierników. Jest orzechowa i pistacjowa, a w niektórych punktach podawana jest z lodami. Kebab King słynie z tego, że łączy przystępne ceny z obsługą na najwyższym poziomie. Oprócz spożywania posiłków na miejscu można skorzystać z usługi dowozu do klienta, dzięki aplikacji “Pyszne. pl”. Powstał z miłości do tradycji bliskowschodnich w szczególności kultury i smaków Azji Mniejszej. Wystrój wszystkich restauracji zdobią fotografie, kolaże czy detale tej właśnie kultury, ale także jest utrzymany w nowoczesnym stylu. Każda restauracja Kebab King to odpowiednie miejsce, aby szybko zjeść oraz także na spotkania z przyjaciółmi czy w gronie rodziny. Ciekawostką jest fakt, że King Box, czyli danie kebab z frytkami i surówką w boksie pojawił się jako pierwszy w Polsce właśnie w tej restauracji. Ponadto jako pierwsza wprowadziła system pagerów, który informował zamawiającego o możliwości odbioru gotowego zamówienia. Przez wiele lat był to znak rozpoznawczy marki, a od 2020 roku koncepcja została zastąpiona ekranami, na których wyświetlają się numery gotowych zamówień klientów. Posiada także ofertę specjalną tylko w czterech lokalach takich jak: Warszawa Bemowo, Warszawa Powiśle, Częstochowa i Piaseczno pod zamówienie klienta, czyli orientalną pizzę, która jest wypiekana na miejscu i jest dostępna w wersji mięsnej, z kebabem lub wegetariańskiej. W tych samych miastach jest dostępna również oferta grillowa, dzięki której można spróbować oryginalnych kurdyjskich dań m. in. Fistikli Kebab, czyli grillowane kotleciki z wołowiny z siekanymi pistacjami lub Kurdish Kebab, czyli szaszłyk z kawałków wołowiny pieczony z bakłażanem i podawany z sosem jogurtowym. W menu Kebab King oprócz dań z dodatkiem standardowych sosów łagodnego i ostrego, klienci mogą spróbować dań m.in. z sosem: teriyaki, curry, czy barbeque. Marka konsekwentnie stawia na nowości w ofercie, dzięki temu klienci mogą spróbować takich dań jak Kebab z serem Halloumi, czy piekielnie ostrej kanapki Chilli Cheese Mexicana. Dzięki dużego zainteresowania klientów, sieć ta dąży do ciągłego rozwijania się i szukania nowych smaków oraz wprowadzania co jakiś czas do oferty nowych propozycji.

Inspirowane przepisy:


KFC

KFC, pełna nazwa brzmi Kentucky Fried Chicken. Jest to amerykańska sieć barów szybkiej obsługi, serwująca dania z kurczaka. Ich niepowtarzalny smak jest zasługą sekretnej receptury panierki, która składa się z 11 ziół i przypraw. Jest jedną z najlepiej strzeżonych tajemnic handlowych świata. Założył ją Harland Sanders 20 marca 1930 r. Siedziba przedsiębiorstwa usytuowane jest w Louisville, w stanie Kentucky, w Stanach Zjednoczonych. Logo firmy symbolizuje postać Harlanda Sandersa, założyciela firmy i twórcy sekretnej mieszanki przypraw. W Polsce pierwszy bar powstał w Szczecinie, w listopadzie 1995 roku. Obecnie funkcjonuje 210 barów KFC, będących samodzielnymi jednostkami. Funkcjonują także tzw. lokale „2w1”, zazwyczaj połączone z Pizza Hut. Od kilku lat w Polsce powstały również bary typu drive-through. Polega to na tym, że klienci mogą zamawiać i odbierać dania bez wysiadania z samochodu. Wyłącznym franczyzobiorcą w Polsce jest europejska spółka AmRest Holdings z siedzibą w Madrycie. Kieruje ona obecnie siecią blisko 150 restauracji w Polsce oraz ponad 300 w Europie Środkowo-Wschodniej. Dania w KFC przygotowywane są w tradycyjny sposób. Mięso kurczaka jest świeże oraz dostarczane do restauracji przez producentów kilka razy w tygodniu. Panierowane jest ręcznie przez kucharza chwilę przed podaniem. Restauracje KFC są miejscem dla osób, które cenią sobie bardzo dobrą jakość produktu oraz serwisu, przy okazji dobrej ceny. Serwuje ponad 400 produktów na całym świecie. Różnią się one od siebie smakiem, ale łączy je jedna rzecz, a mianowicie świeże składniki z których są tworzone i troska o najwyższą jakość serwowanych produktów. Słynny fast food to nie tylko chrupiące kurczaki. To również bogate menu szybkich, pożywnych dań, znanych na całym świecie, opartych przede wszystkim na wyśmienitych udkach czy skrzydełkach z kurczaka. Posiada zatem apetyczne kanapki z dodatkiem warzyw, zakręcone twistery, zestawy, słynne kubełki i pyszne wings oraz strips. Ponadto posiada zdrowe sałatki, desery, lody i słodkie shake. W karcie znajduje się bogaty wybór kaw, herbata i zimne napoje,a dla najmłodszych Menu Kids z zabawką w prezencie.

Inspirowane przepisy:


McDonald’s

McDonald’s jest to amerykańska sieć barów szybkiej obsługi, która zawiera w ofercie głównie burgery, frytki oraz napoje. Zostało założone 15 maja 1940 r. w San Bernardino w Kalifornii przez dwóch braci Richarda i Mauric’a McDonaldów. Od 1953 r. przedsiębiorstwo to udziela franczyz. W 1960 r. zmieniła się nazwa firmy na McDonald’s Corporation. Od 5 stycznia 1996 r. jako spółka publiczna została notowana na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W 2007 r. McDonald’s posiadał 31 tysiące barów szybkiej obsługi w ponad 119 krajach na całym świecie. Uruchomienie w Polsce tego typu barów nastąpiło 17 czerwca 1992 r. w Warszawie na rogu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. W grudniu 2019 r. w 435 polskich lokalach tej sieci, znajdujących się w ponad 150 polskich miejscowościach, było zatrudnionych w niej ponad 24 tysiące pracowników. W Polsce McDonald’s rozwija się na zasadzie franczyzy, a w grudniu 2019 r. właścicielami 380 barów byli polscy franczyzobiorcy. Ponadto większość barów McDonald’s serwuje dania zarówno w lokalu, jak i dla kierowców samochodów McDrive. Zwykle ta druga opcja jest dostępna przy autostradach, stacjach benzynowych lub centrach handlowych. Można zamówić również na wynos lub z dostawą do domu. Podejmuje także szereg inicjatyw na rzecz ochrony środowiska naturalnego i ograniczenia zużycia jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych. Głównie chodziło o zamianę plastikowych słomek na słomki bardziej ekologiczne, czyli papierowe. Na początku 2019 r. było to testowane, także w polskich restauracjach. McDonald’s jest jedną z największych sieci restauracji. Przede wszystkim słynie z podawania hamburgerów, cheeseburgerów, frytek i wielu innych kanapek. Dodatkowo serwuje ofertę śniadaniową, napoje, milkshake i desery. O najmłodszych klientach też pomyśleli, ponieważ specjalnie dla nich zostały stworzone zestawy Happy Meal, które zawierają kanapkę, frytki i napój w ilościach dostosowanych do wieku dziecka. Dodatkową atrakcją jest zabawka z regularnie zmienianych kolekcji. Główną koncepcją tej restauracji jest podnoszenie jakości serwowanych produktów, ponieważ chce przyciągnąć jak największą liczbę klientów, dzięki którym firma będzie mogła utrzymać swoją mistrzowską pozycję na rynku. W celu przyciągnięcia większej liczby klientów, wprowadza co jakiś czas nowe elementy do menu oraz czasem zmienia trochę wystrój lokali. Wszystko po to, aby dostosować się do lokalnego społeczeństwa w danym kraju. McDonald’s słynie z dobrego jedzenia, jakości produktów oraz przede wszystkim z szybkości z jaką posiłki są wykonywane. Firma ta posiada silną pozycję konkurencyjną, a jej logo jest znane i rozpoznawalne na całym świecie. Są to dwa złote luki po bokach, które po czasie zostały połączone w literę “M”. Ich kolor ma symbolizować prestiż, a kształt łuków stabilizację. Z marką od lat związany jest również klaun Ronald McDonald, który został maskotką oraz oczkiem w głowie dzieci. Postać ta ma swoje miejsce na opakowaniach zestawów Happy Meal i na placach zabaw,po to aby przyciągać uwagę dzieci.

Inspirowane przepisy:


Mr Hamburger

Mr.Hamburger to polska sieć typu fast food, która została założona w 1990 r. w Chorzowie, w Polsce. Franczyzobiorcą, który prowadzi 5 barów Mr. Hamburger jest Witold Hajduk, który jest związany z tą siecią od 1991 r. Jego pierwsze dwa bary powstały w Będzinie i Siemianowicach. Miały one formę barów, a jedzenie serwowane było wyłącznie na wynos. Firma działa na rynku od ponad 20 lat i była pionierem na długo przed wejściem dużych zagranicznych koncernów. Od lipca 2012 r. siecią rozporządza nowo powołana spółka “Mr. Hamburger Sp. z o.o.”, która jest właścicielem także restauracji “Leśne runo” i serwuje dania obiadowe tradycyjnej kuchni polskiej. Działania tej spółki skupiają uwagę na rozbudowie sieci punktów gastronomicznych pod niezmienioną nazwą “Mr Hamburger”. W lipcu 2016 bary Mr Hamburger działały w 15 miejscowościach w Polsce. Obecnie funkcjonuje w 10 polskich miastach m. in. w Katowicach, Dąbrowie Górniczej czy Sosnowcu. Sieć barów Mr. Hamburger to szczególnie dostrzegalna marka, która oferuje gościom wysokiej jakości dania. Są wykonywane ze specjalnie opracowanej receptury, mięso jest 100% jakości, bułki są chrupiące, warzywa zawsze świeże i chrupiące oraz posiadają pyszne sosy. To sprawia, że wyróżniają się wśród konkurencji. Oprócz burgerów, które są podstawowymi produktami w menu, posiada w ofercie także frytki, hot-dogi, tortille, nuggetsy, skrzydełka, a w sezonie letnim również sałatki i lody. W menu Mr Hamburger zawiera ponadto ciekawe posiłki wegetariańskie, wegańskie i bezglutenowe. Mr Hamburger dysponuje też ofertą dla dzieci, dzięki której można przygotować niezwykły zestaw smakołyków dla swojego maluszka. Dania typu fast food można zjeść w lokalu lub zamówić z dostawą do domu. Idąc naprzeciw wymaganiom klientów, w Dąbrowie Górniczej powstał Mr. Hamburger, posiadający punt drive thru, przy którym goście będą mogli odebrać posiłek oraz dokonać płatności. Przed okienkiem znajduje się nowocześnie podświetlane menu. Okienko będzie czynne od 8 do 2 w nocy. Będzie to nowym standardem sieci dla następnych tworzonych lokali.

Inspirowane przepisy:


Ministerstwo Śledzia i Wódki

Ministerstwo Śledzia i Wódki to sieć gastro-barów inspirowanych na czasy PRL-u. Działalność rozpoczęła się w 2012 r. w Gliwicach, dzięki dwóm ministrom, którzy marzyli o własnym biznesie. W ciągu 2 lat powstało 8 filii, w tym 3 w Katowicach, Krakowie i Opolu, a także w Częstochowie, Jastrzębiu Zdroju, Rybniku, Tarnowskich Górach i Mińsku Mazowieckim. Obecnie istnieje 39 lokali w 37 miastach. Działa również w systemie franczyzowym. Klimat nawiązuje do lat młodości naszych rodziców i dziadków, którzy zajadali się śledziami, którym przypisywano magiczną siłę i wierzyli w jego witalność, popijając go kieliszkiem zmrożonej wódki. W tym miejscu pielęgnuje się tradycje na różne sposoby, a specyficzny klimat temu miejscu nadaje muzyka z lat ’80. Lokal oferuje szeroką i zarazem prostą ofertę, a w lokalu obowiązują dwie ceny, 4 zł kosztują napoje a 8 zł zakąski. Głównym produktem w restauracji jest śledź, którego można zjeść na różne sposoby np. w sosie śmietanowym czy musztardowym. Ponadto znaleźć można klasyczne przekąski barowe takie jak np.: galaretka, pikle, marynaty,tatara czy sznita z tustym, czyli chleb ze smalcem i ogórkiem kiszonym. Najpopularniejsze są pierogi ruskie ze śmietaną i szczypiorkiem i bogracz, czyli zupa gulaszowa. W karcie dań znajdują się również śniadania, które serwowane są w godzinach od 9 do 12. Lokal słynie także ze znakomitej cytrynówki, która przyrządzana jest na bazie własnej receptury. Zawiera też koktajle i szoty. Ciekawostką jest fakt, że Ministerstwo Śledzia i Wódki zawiera programy artystyczne typu “karaoke”. Dzięki temu zyskało ono popularność wśród obywateli młodszych, którym odpowiada klimat lokalu i osób starszych, którzy mogą cofnąć się do lat swojej młodości. W ofercie posiada również szeroki zakres usług cateringowych typu bankiety, szkolenia, imprezy w zakładach pracy lub domach klientów. Wystrój lokalu to przeważnie bordowo-złote ściany, na ścianach wiszą obrazy z wizerunkami polskich premierów i prezydentów oraz są rekwizyty takie jak wagi, zabytkowe radia i telewizory.

Inspirowane przepisy:


North Fish

North Fish to sieć barów szybkiej obsługi, która specjalizuje się w podawaniu dań z ryb i owoców morza, autorskich kanapek oraz zdrowych soków smoothies przygotowywanych na miejscu. Na polskim rynku działa od 2002 r., a pierwszy lokal powstał w centrum handlowo-rozrywkowym “Galeria Echo” w Kielcach. Właścicielem tej marki jest przedsiębiorstwo North Food Polska S. A, którego siedziba mieści się w Kielcach. Bary te są otwierane w największych miastach Polski, zarówno w centrach handlowych i rozrywkowych, jak i przy głównych ulicach. Marka rozpoczęła proces rebrandingu, czyli znacznej modyfikacji i 28 marca 2018 r. otworzyła jako pierwszą nową lokalizację w Elblągu pod nowym logo. W 2015 r. został otwarty pierwszy lokal w nowym wydaniu North Fish Plus w Warszawie, w galerii “Wola Park”. Oprócz podstawowej oferty lokalu, proponował także ryby i owoce morza grillowane na oczach gości. W tej formule oferowane są nowe, niedostępne w innych lokalizacjach gatunki ryb i owoców morza m. in. halibut czy sandacz. Klient może sam wybrać produkt z wyeksponowanej witryny lodowej. Ponadto 30 listopada 2017 r. nastąpiło również otwarcie pierwszego lokalu w innym formacie pod nazwą “North Fish easy”, gdzie elementami wyróżniającymi się są uproszczone menu i dodatki na wagę. W tej ofercie znajdują się produkty znane już w sieci, takie jak: łosoś norweski, dorsz czarny czy halibut, zupy, kanapki, naturalne lemoniady, a także możliwość dobrania dodatków w formule “Jesz ile chcesz”. Restauracja ta udowadnia dzięki temu, że dobre jedzenie wcale nie musi dużo kosztować. North Fish w swoich działaniach odwołuje się do Skandynawii, ponieważ podobnie jak tam ceni się jakość i doskonałość w przygotowaniu ryb i owoców morza. Szczególną uwagę przywiązuje się do szczegółów i drobiazgów. Miejsce to słynie z wysokiej jakości produktu, ponieważ pochodzi z czystych łowisk i sprawdzonych dostawców. Potrawy przyrządzane są na miejscu przez wykwalifikowanych kucharzy. Plusem tej restauracji jest fakt, że, aby zjeść pyszny posiłek nie trzeba wychodzić z domu. Dla miłośników ryb i owoców morza, jest możliwość zamówień do domu dzięki aplikacjom takim jak: “Pyszne.pl”, “Glovo”, “Uber Eats”, “Bolt Food”, a także “Wolt”. North Fish to wybór zdrowego produktu w dobrej cenie oraz wyjątkowe dania dostępne od zaraz. Ciekawostką jest fakt, że North Fish w ramach zimowej oferty wprowadziła kilka nowych pozycji z serem w roli głównej. Są to m. in. smażony ser z frytkami i sosem tatarskim, zupa serowa, Mintaj Hot&Cheese, serowe kuleczki, Fishburger zimowy czy Mintaj Red Onion. Restauracja ta posiada także aplikację, w której po ściągnięciu na telefon czekają na klientów ciekawe rabaty, kupony oraz promocje. Na jakość North Fish pracują ludzie, którzy są ekspertami w tematyce ryb i owoców morza, a głównymi wartościami marki są: świeżość, jakość, dobra cena i zdrowie. Jest to restauracja ciesząca się bardzo dużą popularnością wśród klientów, ponieważ jest wyjątkowa, niepowtarzalna i jedyna w swoim rodzaju.

Inspirowane przepisy:


Pizza Hut

Pizza Hut to jedna z największych sieci restauracyjnych typu “jedzenie na co dzień” (casual dinning) na świecie. Pierwszą restaurację otworzyli Dan i Frank Carney w 1958 r. w mieście Wichita w stanie Kansas, który znajduje się w Stanach Zjednoczonych. Rok później, czyli w 1959 r. uruchomiono pierwszą placówkę na zasadach franczyzy. Pierwsza restauracja Pizza Hut poza USA została otworzona w Kanadzie w 1968 r., a znakiem rozpoznawczym był Czerwony Dach. W 1971 r. została siecią pizzerii numer jeden na świecie pod względem sprzedaży, jak i liczby restauracji, a rok później zadebiutowała na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Posiadała wtedy 314 restauracji. W Polsce właścicielem tej restauracji, jak i również franczyzobiorcą jest AmRest Holdings. Pierwszą otworzono w 1992 r. w warszawskim Hotelu Marriott, który należał do Yum! Brands. Następnie otworzono w 1993 r. należącą do Tricon on Restaurants restaurację Pizza Hut na wrocławskim rynku, gdzie mieściła się główna siedziba firmy AmRest, która jest operatorem tej restauracji w Polsce. W grudniu 2019 r. w Polsce działało ponad 150 restauracji Pizza Hut. Restauracja ta słynie przede wszystkim z pizz. Jest dostępna w różnych wariantach m. in. na grubym cieście Pan, bardzo cienkim Tuscani, na cieście tradycyjnym z serem w brzegach oraz tradycyjnym, który jest delikatny w środku i wyrośnięty na brzegach. Oprócz pizzy serwowane są także makarony. Dostępne są 4 rodzaje takie jak: penne, farfalle, spaghetti oraz tagliatelle. Podawane są z sosami: pomidorowym, pesto, funghi, bolońskim czy beszamelowym. Ponadto znajdują się w niej również calzoni, tortille, sałatki, przystawki, desery, a także różnego rodzaju napoje. W wielu lokalach dostępne są płatne bary sałatkowe. Najdłużej działająca restauracja Pizza Hut na świecie znajduje się w Manhattanie, w Kansas. Lokale tej sieci nie są takie same w każdym kraju. Różnią się od siebie sposobem podawania jedzenia. Są restauracje z salą kelnerską, takie, które obsługują głównie dostawę do domu i zakup na wynos, czy takie, które sprzedają pizzę w kawałkach. Pizza Hut to świetnie rozpoznawalna i cechująca się dużą popularnością restauracja. Słynie z tego, że produkt jest najwyższej jakości, obsługa jest na najwyższym poziomie, a ceny atrakcyjne. Tworzy to unikatową wartość dla klientów. Ciekawostką jest fakt, że Pizza Hut została zakupiona przez firmę PepsiCo, która kupiła również KFC i Taco Bell, gdzie w 1997 r. zostały odłączone od tej firmy i stworzyły wspólnie Tricon. Do tej spółki w 2002 r. dołączyły restauracje Long John Silver’s oraz A&W Restaurants. I dzięki temu z tych wszystkich restauracji powstała firma Yum! Brands. Z zebranych materiałów wynika, że Pizza Hut była pierwszą, która dostarczyła swoją pizzę do kosmosu. W 2000 roku, logo Pizzy Hut widniało na największej rakiecie protonowej, a rok później w 2001 r. pizza dotarła na międzynarodową stację kosmiczną International Space Station, aby zaspokoić głód pracujących tam astronautów. Koszt za transport pizzy wyniósł aż milion dolarów, który opłaciła Rosyjska Agencja Kosmiczna.

Inspirowane przepisy:


Sphinx

Sphinx to największa w Polsce sieć restauracji, która serwuje dania obiadowe w przystępnych cenach, czyli tzw. “casual dining”. Pierwszy lokal powstał w Łodzi w 1995 r. Obecnie zarządza nią spółka Sfinks Polska S.A., która prowadzi 123 lokale na terenie Polski m. in. 70 restauracji “Sphinx” (segment casual dining), 41 pubów “Piwiarnia Warki” (segment gastro pubów), 7 restauracji “Chłopskie Jadło” (segment casual dining), 2 lokale pod szyldami “Meta Seta Galareta”, restauracją “WOOK” (segment casual dining), lokalem “Lepione & Pieczone” (fast casual dining) i lokalem “Levant”. Na dzień dzisiejszy restauracja liczy 91 punktów, głównie w większych miastach, a najbliższe lokale znajdują się w Rzeszowie. Znajdują się w znanych miejscowościach turystycznych, centrach handlowych oraz przy największych ulicach miast. Restauracje Sphinx istnieją jako punkty własne firmy lub w formie franczyzy. Spółka Sphinx jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2006 r. Słynie głównie z dań kuchni orientalnej, takich jak: shoarma (odpowiednik kebaba), hummus (pasta do smarowania, przyrządzana z gotowanych i przetartych nasion ciecierzycy lub innych roślin strączkowych) oraz mezze (libańskie przystawki, które przygotowywane są z sezonowych, lokalnych składników). Dodatkowo w ofercie można znaleźć steki, ryby oraz sałatki. Wielbiciele lekkiego jedzenia znajdą w karcie dania typu fit i dania bezmięsne. Sphinx oferuje bogaty wybór smaków i rozmaitych dań co znajduje odzwierciedlenie na talerzu. Jest to popularne miejsce relaksu i spotkań w gronie przyjaciół lub rodziny. Słynie z oryginalnej receptury, smacznych dań, świeżych produktów, profesjonalnej obsługi kelnerskiej i wyjątkowego klimatu. Od lat cieszy się dużą popularnością wśród klientów oraz zdobywa nagrody w konkursach konsumenckich. Większość restauracji Sphinx oprócz zjedzenia posiłku na miejscu oferuje usługę dostawy jedzenia dzięki portalowi “SmacznieiSzybko.pl”. Restauracje Sphinx wyróżniają się także orientalnym klimatem lokali. Głównym elementem wystroju są kolorowe lampy z ususzonych tykw (rodzaj roślin pochodzących z Afryki i Azji).

Inspirowane przepisy:


Starbucks

Starbucks jest to największa na świecie sieć kawiarni, która została założona 30 marca 1971 r. w mieście Seattle w stanie Waszyngton przez Jerry’ego Baldwina, Zer Spiegela oraz Gordona Bowkera. Początkowo posiadała jeden lokal przy Western Avenue 2000. Do powstania tej firmy przyczynił się Alfred Peet, pracodawca jednego z założycieli Jerr’ego Baldwina. Zainspirował twórców do stworzenia miejsca sprzedającego wysokiej jakości kawę i akcesoria. Przez pierwszy rok działalności oferowali kawę nabywaną w tradycyjnych sklepach, przede wszystkim w palarni kawy Peeta. Później Starbucks zaopatrywał się w ziarna bezpośrednio u plantatorów. W 1987 r. kawiarnia została przejęta przez Howarda Schultza, który rozpoczął rozwój firmy poza Seattle. W pierwszej kolejności otworzył kawiarnię w Chicago w stanie Illinois i w Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej. Liczba lokali w 1987 r. wynosiła 17. Według stanu z dnia 25 marca 2018 r., sieć ta posiada 27 984 tys. kawiarni w 74 krajach i terytoriach zależnych. W tym 14 209 tys. w Stanach Zjednoczonych, 3 399 tys. w Chinach, 1488 tys. w Kanadzie, 1333 tys. w Japonii, 1168 tys. w Korei Południowej, 971 w Wielkiej Brytanii, 656 w Meksyku, 426 w Tajwanie, 415 w Turcji, 337 na Filipinach, 331 w Indonezji, 328 w Tajlandii, 252 w Malezji i 68 w Polsce. Pierwsza kawiarnia w Polsce powstała w kwietniu 2009 r. na warszawskim Nowym Świecie. Kawiarnie Starbucks słyną przede wszystkim z wielu gatunków kaw. Oprócz tradycyjnej klient może zamówić kawę na mleku odtłuszczonym lub sojowym, bez kofeiny oraz z dodatkowym syropem lub kremem. Ponadto w ofercie znajdują się także herbaty, gorące czekolady, mrożone napoje, desery oraz napoje w butelkach. Dostępne są też produkty piekarnicze m. in. ciasta, ciasteczka, muffiny, tarty, a także są też kanapki i sałatki. Od 1995 r. Starbucks sprzedaje popularne mrożone napoje Frappuccino, a od 1999 r. herbatę Teza Tea. Pod własną marką ma też likiery Starbucks Liqueurs, lody Starbucks Ice i syropy Starbucks Syrups. Oprócz napojów i kawy w sprzedaży są również akcesoria do przyrządzania i podawania kawy. A w 1994 r. rozpoczęła się sprzedaż markowych kubków. Jesienią 2007 r. do kawiarni trafił ekskluzywny ekspres zaprojektowany przez zespół BMW Design Works i wyprodukowany przez firmę Saeco. W 2008 r. kawiarnia Starbucks wprowadziła do oferty zdrowszą żywność i z tego powodu wprowadziła mrożone napoje Vivanno, które nie zawierają barwników, substancji słodzących czy syropu wysokofruktozowego. Są dostępne w dwóch smakach i zawierają mniej kalorii niż inne produkty. Logo koncernu Starbucks to syrena znana z mitologii greckiej, która początkowo miała odkrytą klatkę piersiową i brązowe barwy. Obecnie znak jest zielony, a piersi syreny są zasłonięte jej włosami. Nazwa Starbucks pochodzi z powieści „Moby Dick” i przywodzi na myśl romantycznych żeglarzy i pierwszych handlarzy kawą. Jest to dobre miejsce dla wszystkich miłośników kawy. Klienci mogą liczyć na profesjonalną obsługę, rodzinną atmosferę oraz kubek profesjonalnie palonej i dobrze zaparzonej kawy.

Inspirowane przepisy:


Stop Cafe

Stop Cafe to nowoczesny koncept gastronomiczno-sklepowy, który funkcjonuje na 1725 stacjach Orlen w Polsce. Orlen jest najbardziej rozpoznawalną marką stacji paliw i liderem wśród koncernów pod względem jakości oferty produktowej. Jest to idealne miejsce, w którym można zatrzymać się na przerwę w czasie podróży, dobrze zjeść i odpocząć. Stop Cafe otwarte jest także w formacie restauracyjnym, gdzie poza ofertą standardową serwuje się również pełne dania śniadaniowe i obiadowe. Specjalizuje się w smacznych daniach i przekąskach,które przygotowywane są na bazie wysokiej jakości półproduktów mięsnych, świeżych warzyw, składników roślinnych i naturalnych przypraw, które pochodzą od polskich producentów. Ponadto kanapki robione są na bazie pysznego i własnoręcznie robionego pieczywa. W menu znajdują się również soki owocowe i owocowo-warzywne, które wyciskane są na miejscu przez kelnerów oraz kawa parzona z wyselekcjonowanych ziaren. Jest to mieszanka Arabiki i Robusty, z certyfikatem FairTrade. Mielona jest zaraz przed podaniem, nigdy wcześniej i dlatego jest taka pełna smaku i aromatu. Stop Cafe posiada aplikację Orlen Vitay, umożliwiającą zbieranie punktów. Dzięki niej na klientów czekają wyjątkowe rabaty, wygodne płatności mobilne oraz aktualne menu na wybranych stacjach. Ciekawostką jest fakt, że ofertę Stop Cafe doceniają nie tylko klienci, ale także specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia. W programie promocyjnym “Doceń polskie TOP PRODUKTY”, eksperci przyznali godło “Doceń polskie” sokom, napojom i wodom dostępnym na stacjach Orlen. Ponadto w czeskiej Pradze powstał pierwszy sklep pod marką Stop Cafe, który oferuje gościom gotowe przekąski i inne produkty spożywcze. Menu powstało również dla wegan i wegetarian. Orlen Stop Cafe posiada ponad 2000 punktów na całym świecie, które zlokalizowane są w miastach, małych miejscowościach i przy największych szlakach. Lokale łączą tradycje kulinarne z międzynarodowymi inspiracjami, stałe urozmaicając menu.

Inspirowane przepisy:


Subway

Subway, wcześniej znana jako Pete’s Super Submarines, to sieć barów szybkiej obsługi, która oferuje głównie kanapki, sałatki i wrapy, a także pieczone na miejscu wyśmienite amerykańskie ciasteczka. Pierwszy lokal został otwarty 28 sierpnia 1965 r. w miejscowości Bridgeport w stanie Connecticut w Stanach Zjednoczonych przez Freda DeLuca i Petera Buck. Była to budka usytuowana naprzeciwko uniwersytetu, która sprzedawała ogromne kanapki, pod swoją nazwą “Pete’s Super Submarines”. Dużo razy Subway zdobył pierwsze miejsce w rankingu najlepszych franczyz gastronomicznych na świecie. W Polsce pierwszy bar powstał w Krakowie na placu Dominikańskim, niedaleko Rynku Głównego w 2004 r. Kolejne powstały w Warszawie w Galerii Mokotów oraz przy Nowym Świecie, w 2005 r. w Gdańsku, a na jesień 2005 r. przeniesiono lokal na Nowym Świecie, który został zamknięty na Aleje Jerozolimskie w Warszawie. W 2019 r. w Polsce działało ponad 120 barów Subway. Według stanu na marzec 2019 r. Subway posiada 42 500 tys. barów w 111 krajach. Działa na rynku od ponad 20 lat. Marka ta należy do Doctor’s Associates, Inc. Wszystkie lokale działają na zasadzie franczyzy. Jest to jedna z trzech największych marek barów fast food pod względem lokalizacji. Lokale te przeważnie używają wystrojów motywów związanych z nowojorskim metrem czy drapaczami chmur, a także mapy Manhattanu. Restauracje Subway są znane przede wszystkim z amerykańskich sandwiczy, które przyrządzane są na oczach klienta i zgodnie z jego życzeniem. Potocznie nazywane są SUBami. Są przygotowywane ze świeżych warzyw, mięs i wędlin oraz na świeżo wypiekanym i różnego rodzaju pieczywie jak np. ser i oregano czy z miodową posypką. Długie kanapki w charakterystycznym kształcie łodzi podwodnej z dodatkiem szynki, indyka, kurczaka, sera, tuńczyka, świeżych warzyw, sosów, to przysmak wielu klientów. SUBWAY zdobył rekomendację restauracji, która serwuje świeże produkty dobrej jakości o wysokich walorach odżywczych oraz wspaniałym smaku. Od 2018 r. coraz więcej restauracji Subway w Polsce zwraca uwagę swoim innowacyjnym wyglądem. Pilotażowa restauracja Subway otwarta w czerwcu w Gdyni przy stacji Amic Energy jako pierwsza w Polsce została uruchomiona w nowym formacie wizualnym Fresh Forward. Na jednej ze ścian widnieje duży symbol marki- znak wyboru. Posiada jasne i wyraziste kolory. Goście mogą skorzystać z intuicyjnego i cyfrowego menu, które jest podzielone na sekcje ułatwiające nawigację i wybór posiłku, co jest dla nich udogodnieniem. Oprócz tego, nowy wygląd zyskała także strefa przeznaczona do jedzenia, która jest wygodniejsza, zapewnia bezpłatny, bezprzewodowy dostęp do internetu, a w wybranych lokalizacjach gniazda USB do ładowania smartfonów. Nowy koncept powstał także z troską o środowisko, ponieważ wykorzystuje energooszczędne oświetlenie LED-owe oraz rozwiązania wspierające np. oszczędzanie wody. Restauracje SUBWAY posiadają także doskonałą ofertę cateringową, z produktami Plater Sandwiczy, czy Mega Sandwicz. Dlatego doskonale pasują na każde przyjęcie, spotkanie czy konferencję.

Inspirowane przepisy:


Sushi 77

Sushi 77 jest to japońska restauracja, specjalizująca się głównie w potrawach sushi. W 2004 r. powstał pierwszy tego typu lokal w Warszawie. Właścicielem jest Premium Food Restaurants S. A, która podbiła rynek w 2008 r. Obecnie to sieć 12 restauracji w całej Polsce m. in. w Warszawie, Karkowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Koszalinie oraz Sopocie. Wśród serwowanego sushi można wyróżnić rolowane maki owinięte wodorostami nori zwykle z jednym skladnikiem, futomaki, czyli większe kawałki owinięte nori z większą ilością składników w środku, oraz uromaki, które czesto nazywane są odwróconymi makami, gdyż ryż znajduje się na zewnętrznej stronie wodorostu nori i posypany jest sezamem. Ponadto w ofercie znajduje się także nigiri, czyli kawałki surowej ryby na zgniecionym ryżu. Najpopularniejszymi daniami są m. in. Futo Philadelphia, czyli grube rolki z łososiem i dodatkami oraz Futo Grill Kabayaki, czyli rolki z grillowanym łososiem, awokado, ogórkiem, sałatą, suszoną tykwą stosowaną w kuchni japońskiej i aroamtycznym sosem. W ofercie znajduje się również menu dla dzieci. Szczególną uwagę przywiązuje się do tego, aby gramatura ryby oraz temperatura ryżu była za każdym razem zgodna z recepturami. Wszystkie produkty z których przyrządza się dania pochodzą od renomowanych i zaufanych dostawców, którzy dostarczają do restauracji zawsze najświeższe ryby i owoce morza. Sushi 77 dba o komfort klienta, niepowtarzalny smak, jakość jedzenia oraz świeżość składników. Ponadto obsługa jest systematycznie oceniana przez specjalnie wyszkolonych audytorów i tajemniczych klientów, a potrawy przygotowywane są zawsze w momencie zamówienia przez klienta i serwowane najszybciej jak się da. Restauracja Sushi 77 oferuje menu, które zaspokoi nawet bardzo wyszukane smaki i gusta klientów. Znajdują się tam przystawki, zupy, dania główne a nawet desery. Do każdego posiłku podawane są napoje w zależności id upodobań klientów. W karcie dań znajdują się również dania dla wegetarian i lunche, podawane od 12 do 17.

Inspirowane przepisy:


Taco Bell

Taco Bell to amerykańska sieć barów szybkiej obsługi, która profesjonalizuje się w daniach meksykańskich i meksykańsko-teksańskich. Serwują różnorodne dania m. in.: tacos, burritos, quesadillas i nachos. Powstała w 1962 r. w Downey w Kalifornii, a jej założycielem był Glen Bell,przedsiębiorca i właściciel pierwszego stoiska z hot-dogami o nazwie “Bell’s Drive-In” w San Bernardino w Kalifornii w 1948 r. Własność koncernu należy do Yum! Brands, Inc. W 1967 r. otwarto setny lokal przy 400 South Brookhurst w Anaheim. Pierwsza lokalizacja na wschód od rzeki Mississippi została otwarta w Springfield w stanie Ohio w 1968 r. Oryginalnie bary Taco Bell miały tylko okna. Nie posiadały miejsc siedzących wewnątrz ani usług drive thru. W 1970 r. weszła na giełdę z 325 restauracjami. W 1978 r. Taco Bell zostało kupione przez spółkę PepsiCo i 19 listopada 2015 r. oryginalny budynek został przeniesiony do siedziby firmy w Irvine w Kalifornii. W 1991 r. został otwarty pierwszy Taco Bell Express w San Francisco, który działał głównie w sklepach ogólnospożywczych, przystankach dla ciężarówek, centrach handlowych i lotniskach. W 1995 r. restauracja rozpoczęła współpracę z KFC. PepsiCo wyodrębniło Taco Bell i inne sieci restauracji pod koniec 1997 r. w Tricon Global Restaurants. Sieć Taco Bell była obecna w Polsce na początku lat 90. Ze względu na niewielkie zainteresowanie, w 1993 r. została zamknięta. Polacy woleli wtedy ofertę proponowaną przez McDonald’s, Pizza Hut i KFC. Wycofanie się z naszego kraju było związane również z kłopotami finansowymi całego koncernu. Od 2018 r. Taco Bell obsługuje ponad dwa miliardy klientów rocznie w 7072 restauracjach, z których ponad 93% jest własnością niezależnych franczyzobiorców. Ciekawostką jest fakt, że w marcu 2016 r. firma Taco Bell wprowadziła prywatne testy beta bota wykorzystującego sztuczną inteligencję na platformie komunikacyjnej Slack przeznaczonej do przyjmowania zamówień na wybrane pozycje menu z lokalnych lokalizacji Taco Bell i dostarczania zamówień. Ponadto w lutym 2024 r. firma udostępniła swoje gorące sosy do sprzedaży w sklepach w bytelkach. Wcześniej były dostępne tylko w opakowaniach w restauracji.

Inspirowane przepisy:


Telepizza

Telepizza to sieć restauracji typu jedzenie na co dzień (casual dining) z pizzą, która została założona w 1987 r. w Hiszpanii, w Madrycie przez Leopolda Fernandeza Pujals, gdzie obecnie znajduje się centrala firmy. Oprócz Hiszpanii, prowadzi także restauracje w Portugalii, Polsce, Chile, Kolumbii, Chinach, Gwatemali, Salwadorze i Peru. Firma od początku oferuje bezpłatny dowóz pizzy do klienta (w ograniczonej strefie wokół pizzerii). W Polsce pierwsza pizzeria powstała w 1992 r. w Warszawie przy ulicy Prostej, a od 2001 r. działa także w systemie franczyzowym. Pierwszorzędny produkt sieci nadal stanowi pizza sprzedawana w wielu wariantach, choć obecnie w menu lokali Telepizzy znajdują się także inne dania. Dzięki długotrwałemu i ogólnodostępnemu doświadczeniu, wsparciu centralnych struktur i przemyślanym inwestycjom, Telepizza osiągnęła w naszym regionie bardzo silną pozycję i stała się najprężniej rozwijającą się siecią w swojej branży w całej Europie Wschodniej. Obecnie to także lider na polskim rynku jeżeli chodzi o dostawę produktu do klientów, przy czym szacuje się, że roczna sprzedaż osiąga 6 milionów pizz. Słynie ze świeżego i ręcznie wyrabianego ciasta, naturalnych i świeżych składników oraz aromatycznych sosów. Każdy znajdzie coś dla siebie, od smaków orientu, poprzez wyszukany włoski styl, aż po solidną prostotę kuchni niemieckiej lub tradycyjnych polskich smaków. Telepizza ma w ofercie kilkadziesiąt rodzajów pizz m. in. tradycyjne, wegetariańskie, z owocami, drobiem i owocami morza. Specjalnością jest pizza na cienkim i chrupiącym cieście oraz na grubym i puszystym prosto z pieca. Oprócz tradycyjnych pizz można wyróżnić także te rzadko spotykane m. in. pizzę Barbecue Habanero, która składa się z kurczaka gyros, papryki kolorowej, boczku oraz sosu śmietankowego i pikantnego, pizzę Italian Fit z brokułami, aromatycznym serem śródziemnomorskim, świeżym pomidorem i sosem śmietanowym, czy pizzę Uśmiech Boryny z kabanosem, pieczarkami, cebulą i sosem pomidorowym. Ponadto jest także pizza Kurkowa z kurkami, cebulą, boczkiem i sosem grzybowym oraz śmietanowym, pizza Parma Fit, która składa się z szynki dojrzewającej, pomidorków cherry, rukoli, sera dojrzewającego Grangusto, pestek dyni i słonecznika oraz sosu pomidorowego, a także Big Meat BBQ z podwójnym mięsem wołowo-drobiowym, cebulą prażoną i pikantnym sosem. Jest również pizza Wegetariańska z pieczarkami, cebulą, kolorową papryką, kukurydzą i sosem pomidorowym oraz Królowa 6 Serów z serem mozzarella w plastrach, śródziemnomorskim, pleśniowym lazur, dojrzewającym Grangusto i goudą wędzoną. Ciekawostką jest fakt, że najprawdopodobniej Telepizzę przejmie za ok. 8 mln euro Spółka AmRest Holdings, która jest największą w Europie Środkowo-Wschodniej firmą prowadzącą sieci restauracji. W Polsce AmRest znany jest z prowadzenia restauracji pod markami KFC, Burger King czy Pizza Hut. Obecnie Telepizza Polska prowadzi 107 restauracji, z których 71 zarządzane jest przez franczyzobiorców, a 36, to lokale własne. W ubiegłym roku przychody polskiego oddziału Telepizza wyniosły około 73 mln złotych.

Inspirowane przepisy:


The Mexican

The Mexican to restauracja z segmentu casual dining, która specjalizuje się w daniach kuchni meksykańskiej. Pierwsza tego typu restauracja powstała w Łodzi w 2002 r. Obecnie na terenie całej Polski działa 7 lokali m. in. w Warszawie, Poznaniu, Sopocie czy Krakowie. Działa w systemie franczyzowym. W menu znajduje się przede wszystkim burrito, czyli tortilla z farszem, enchiladas, czyli kukurydziana tortilla smażona przez chwilę w gorącym oleju z sosem i farszem, quesadilla- placki tortilli z serem i dodatkami, czy chimichango- smażone burrito na oleju lub maśle. Oprócz dobrze znanych pozycji znajdują się oryginalne nowości czy potrawy serwowane sezonowo np.: chłodnik, tortille marynowane w whisky czy meksykańskie zapiekanki. Hitem jest słynny sernik serwowany przez kelnera przebranego w strój zorro. Potrawy oparte są na tradycyjnych przepisach, które są doskonalone od kilkunastu lat. Wszystkie potrawy serwowane są w wersji łagodnej, ostrej lub pikantnej. Wystrój jest unikalny i odznacza się dużą dbałością o szczegóły. Ściany są w pomarańczowym kolorze, a wewnątrz lokalu znajduje się bujna roślinność i tryskające fontanny. Uwagę przyciągają oryginalne żyrandole wykonane z butelek po piwach Desperados. Ciekawostką jest fakt, że kelnerzy i kelnerki podają gościom posiłki w strojach meksykańskich. Ponadto muzyka jest grana na żywo przez prawdziwych Mariachi. Szczególną popularnością wśród gości cieszą się wegetariańskie potrawy, które są starannie przygotowywane przez wykwalifikowanych kucharzy. Menu jest różnorodne i regularnie zmieniane. Sympatyczna obsługa i atmosfera w restauracji, sprawiają, że klienci chętnie wracają do tego miejsca i są zawsze uśmiechnięci. Jest to miejsce dla osób, które szukają wrażeń i ciekawych smaków na talerzu. Polecana także dla rodzin z dziećmi, ponieważ posiada kącik dla maluchów. Oprócz konsumowania posiłku na miejscu, można zamówić jedzenie do domu, dzięki aplikacji “Glovo”, “Pyszne. pl”, czy “Uber Eats”. Franczyzobiorcą The Mexican jest “Mex Polska S. A”.

Inspirowane przepisy:


Wild Bean Cafe

Wild Bean Cafe to kawiarnia, która działa od 2005 r. na stacjach BP. Obecnie jest ponad 350 punktów. Są zlokalizowane na wszystkich stacjach własnych koncernów oraz na wybranych stacjach partnerskich. Kawiarnia oferuje szeroką gamę produktów, od 100% kawy Arabica w różnych wariantach do różnego rodzaju kanapek, przyrządzanych ze świeżych składników i pysznego pieczywa. W menu znaleźć można posiłki standardowe takie jak: hot dogi i chrupiące zapiekanki. Propozycję uzupełniają rogaliki i sałatki. Ponadto serwuje pożywne i lekkie śniadania, które występują w różnej postaci: z grilla, na słodko, na ciepło lub na zimno. Dodatkowo w menu pojawiają się lody Magnum i Ben&Jerry oraz napoje Pepsi. Propozycji na posiłek jest wiele. Wszystkie przygotowywane są ze starannie dobranych i świeżych składników, które dostarczane są kilka razy w tygodniu oraz wypiekanego na miejscu pieczywa. Wild Bean Café jest miejscem przeważnie dla ludzi zabieganych, które spędzają dużo czasu w samochodach. Korzystają z tego, żeby coś zjeść oraz, że mają możliwość zrobić sobie przerwę na odpoczynek. Ponadto mogą się czegoś napić lub zatankować na stacji BP. Wild Bean Café wychodzi naprzeciw tym potrzebom i oferuje ludziom w drodze świeżą, dobrą żywność i napoje. Produkty z Wild Bean Café można zamawiać na wynos, dzięki aplikacji “Uber Eats” czy “Pyszne. pl”. Dostawa trwa ok. 30 minut oraz nie obowiązuje też minimalna wartość koszyka. Wystarczy tylko wejść na stronę aplikacji i złożyć zamówienie w jednej ze wskazanych stacji. Ciekawostką jest fakt, że według podanych danych, klienci stacji BP wypijają co miesiąc w kawiarenkach Wild Bean Café ok. 1 mln filiżanek kawy. Kawiarnia ta jest przyjaznym miejscem, do którego chętnie przychodzą klienci. Działa na rynku od ponad 20 lat i ciągle zaskakuje nowymi pomysłami. Chce rozwijać się dla swoich gości i co jakiś czas wprowadza inne, ciekawe produkty. W Wild Bean Café można zbierać punkty za zakupione produkty na kartę PayBack i odbierać fantastyczne nagrody z katalogu BP, a także na zakupy produktów oraz usług tej stacji.


Zdrowa Krowa

Zdrowa Krowa to restauracja oferująca kuchnię amerykańską w wydaniu slow food, czyli dania nisko przetworzone, wytwarzane tradycyjnymi metodami. Specjalizuje się w podawaniu burgerów, steków i dań sezonowych. Działalność rozpoczęto w 2013 r. na Śląsku. Obecnie lokale znajdują się w Gliwicach, Katowicach, Rybniku, Opolu, Wrocławiu, Warszawie czy Krakowie. To sieć 12 restauracji. Działa w modelu franczyzowym. Restauracja oferuje najwyższej jakości wołowinę, która pochodzi od lokalnego dostawcy z polskiej hodowli krów i jest dostarczana codziennie świeża, ręcznie robione sosy i dressingi oraz ręcznie wypiekane bułki w pobliskiej piekarni. Posiada składniki najwyższej jakości, świeże warzywa, a produkty przygotowywane są według domowych receptur. Serwuje dania wegetariańskie i wegańskie. Klienci mają możliwość wyboru, czy przygotowany burger ma zawierać mięso wołowe, czy ma to być zamiennik roślinny, na bazie białka pszennego i grochowego. Są też burgery dla miłośników zdrowego trybu życia i osób dbających o sylwetkę. Przygotowywane są w oparciu o dietę paleo, czy keto z dokładnie wyliczoną kalorycznością. W ofercie są też dania nie zawierające glutenu oraz laktozy, dlatego jest to odpowiednie miejsce dla alergików. Menu tej restauracji nie jest stałe, a posiłki powstają w oparciu o zasady kuchni pięciu przemian, czyli na regularnym i przemyślanym odżywianiu się bez produktów ciężkostrawnych oraz na spożywaniu ciepłych posiłków przynajmniej 3 razy dziennie. Opiera się na wschodniej filozofii. Warto wspomnieć, że współpracę z tą restauracją nawiązała marka Acer Predator i dzięki temu do oferty trafił Predator Burger, czyli autorska kanapka, która ma zainteresować graczy, zwłaszcza po wielu godzinach spędzonych przed komputerem. Burger ten składa się z: 180g wołowiny, bekonu, sera gorgonzoli, cheddar, krążków cebulowych, sosu aioli, karbowanej sałaty, pomidora, czerwonej cebuli i papryki jalapeno. Wyjątkowy smak burgera podkreśla oryginalny sos stworzony na bazie napoju Predator Shot.