Przepis | Strona główna | Blog | Dieta oparta na jedzeniu intuicyjnym
Dieta oparta na jedzeniu intuicyjnym

Dieta oparta na jedzeniu intuicyjnym

Przerywany post, weganizm, dieta keto – dużo mówi się o jedzeniu i stajemy się coraz bardziej świadomi i zaniepokojeni tym, że jemy zdrowo i zawsze jesteśmy świadomi tego, co jemy. Jedną z najnowszych koncepcji jest intuicyjne odżywianie, czym jest i jakie są jego główne klucze. Mówi się, że “jesteśmy tym, co jemy” i jest to zdanie, które bardzo mi się podoba. Choć może trudno w to uwierzyć, jedzenie jest ściśle związane nie tylko ze zdrowiem organizmu, ale także ze zdrowiem emocjonalnym: jeśli twój żołądek nie jest szczęśliwy, przeniesie cały swój dyskomfort na ciebie.

Zmęczenie, złe trawienie, a nawet bóle głowy mogą wskazywać, że coś jest nie tak z Twoją dietą lub że spożywasz pewne pokarmy, na które nieświadomie nie tolerujesz. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na ten aspekt i zmienić swój styl życia, jeśli zauważymy, że coś jest nie tak. Jednym z trendów, który pojawia się w tym zakresie jest intuicyjne odżywianie.

Dieta oparta na jedzeniu intuicyjnym

Intuicyjne jedzenie: co to jest?

Jest to alternatywne podejście żywieniowe, które promuje holistyczne zdrowie i dobre samopoczucie, ucząc nas jeść zdrowo i zrównoważenie, świadomie, satysfakcjonująco i bez poczucia winy. Choć z natury zawsze odżywialiśmy się intuicyjnie, to jednak pod wpływem pewnych czynników zewnętrznych, takich jak restrykcyjne diety czy lęki, głuchniemy na sygnały, które wysyła nam nasze ciało; a nie wolno nam zapominać, że bez wątpienia jest ono najmądrzejsze ze wszystkich.

Pożegnaj się z dietą.

Intuicyjne odżywianie ma na celu pokazanie, że można być szczęśliwym i czuć się dobrze bez stosowania diet. Pomaga nawiązać kontakt z własnym ciałem i poznać jego potrzeby, aby w naturalny i nieskrępowany sposób poprawić swoje zdrowie i samoocenę. Uczy również eliminowania negatywnych zachowań, takich jak przejadanie się czy objadanie. Nie chodzi o stosowanie diety ograniczającej jedzenie, ale o jedzenie wszystkiego w zdrowy, zrównoważony i świadomy sposób.

Jedz, jeśli jesteś głodny.

Jednym z głównych powodów, dla których diety zawodzą, jest to, że pozostawiają cię głodnym. Powoduje to, że jesz pragnienia, aby je zaspokoić. Ten rodzaj odżywiania pomaga ci wiedzieć, jakie pokarmy wybierać, w jakich ilościach i być świadomym, kiedy już się najadłeś. Ważne jest, aby przestać liczyć kalorie i nauczyć się tworzyć zbilansowane i pełnowartościowe posiłki.

Ciesz się jedzeniem.

Kupuj dobrej jakości żywność z rynków i gotuj ją używając przypraw, aby dodać jej smaku. Zamień czas posiłków w rytuał, w którym dekorowanie stołu, kolorowe i apetyczne nakrycia oraz niespieszne jedzenie zajmują centralne miejsce. Dzięki temu będziesz mógł lepiej czerpać przyjemność z jedzenia.

Naucz się rozróżniać najzdrowsze opcje.

Chociaż intuicyjne odżywianie nie powstrzymuje cię przed pobłażaniem sobie, ważne jest, aby wybierać zdrowe składniki, które są bogate w składniki odżywcze i witaminy. Sięgaj po sezonowe warzywa i owoce, chude mięso, ryby i zdrowe tłuszcze. Jeśli wybierzesz ten styl życia, pozostaniesz przy swojej idealnej wadze w zdrowy, realistyczny i trwały sposób.

Zaplanuj tygodniowe menu.

Jeśli świadomie zaplanujesz swoje tygodniowe posiłki, uda Ci się jeść zdrowiej. Oprócz tego, że będziesz lepiej się odżywiać, zaoszczędzisz czas, zwłaszcza jeśli zastosujesz “batch cooking”, czyli metodę polegającą na gotowaniu całotygodniowych posiłków w ciągu kilku godzin.

Nie myl prawdziwego głodu z głodem emocjonalnym.

Głód emocjonalny pojawia się nagle i każe organizmowi zaspokoić tę “potrzebę” za pomocą pokarmów takich jak słodycze, chipsy, cukierki czy fast foody, czyli pokarmów bogatych w węglowodany i tłuszcze.
Potrzeba ta rodzi się jako odpowiedź na emocjonalny dyskomfort i zamiast zbadać, co nas dotyka, przykrywamy to jedzeniem. Ciekawą rzeczą, oprócz ograniczania i regulowania gastronomicznych ekscesów, jest samodzielne lub z fachową pomocą zbadanie, co się z nami dzieje, i w miarę możliwości zaradzenie temu. Jeśli nie, to lepiej go sobie przyswoić i spróbować przezwyciężyć.

Przyjmowanie suplementów witaminy C.

Jest to jedna z witamin, na którą organizm ma największe zapotrzebowanie, szczególnie w okresie zimowym. Poza tym, że jest silnym przeciwutleniaczem, pomaga wzmocnić układ odpornościowy. Dodatkowa dawka witaminy C pomaga złagodzić objawy przeziębienia i skraca czas jego trwania. Ponieważ organizm nie jest w stanie syntetyzować tego niezbędnego składnika odżywczego, musi on zostać wchłonięty, dlatego też należy stosować suplementy diety.

Glutation dla zdrowia.

Ten składnik odżywczy jest obecny w wątrobie, sercu i praktycznie w każdej komórce ciała. Ma on duże znaczenie biologiczne. Jednakże, ograniczenia dietetyczne lub brak równowagi w ogólnym stanie zdrowia mogą wpływać na zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze. Dlatego ważne jest, aby przyjmować suplementy liposomalne jako dodatek do zbilansowanej diety i codziennych ćwiczeń fizycznych.

Niezbędna jest również witamina B.

Większość form kompleksu witaminy B nie pozostaje całkowicie w organizmie. Organizm może zatrzymać tylko ograniczoną ilość witamin z grupy B. Suplementacja wysoko przyswajalną witaminą B jest niezbędna dla organizmu, aby utrzymać poziom energii.



Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*