Przepis | Strona główna | Blog | Mindful eating: jeść zdrowo i świadomie
Mindful eating: jeść zdrowo i świadomie

Mindful eating: jeść zdrowo i świadomie

Duży procent naszych wzorców żywieniowych zawodzi, ponieważ nie zwracamy uwagi na powody, które prowadzą nas do niekontrolowanego jedzenia, a przeważnie jest to spowodowane tym, że jemy emocjonalnie. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że jemy emocjonalnie.

Czy wiesz, że kiedy czujesz się niespokojny, łapiesz się na tym, że jesz więcej jedzenia? Kiedy się nudzisz, podjadasz wszystko, nawet jeśli nie jesteś głodny? Emocje odgrywają ważną rolę w naszych relacjach z jedzeniem, a aby je wykryć i kontrolować, świetną strategią jest mindful eating.

Mindful eating: jeść zdrowo i świadomie

Mindfulness: co to jest?

Mindfulness to angielski termin, który tłumaczy się jako “pełna uwaga” lub “pełna świadomość”. To słowo odnosi się do posiadania intencji bycia uważnym, pozostania w teraźniejszości, w tym co robimy, zwracania uwagi na ten moment, szczególnie bez osądzania, odrzucania czy przywiązywania się do doświadczenia, które przeżywamy. Chodzi więc o to, by skupić się na tym, co czujemy, pomijając problemy czy zmartwienia.

Mindful eating to medytacja mindfulness zastosowana do jedzenia, polegająca na odnoszeniu się do jedzenia w świadomy i zdrowy sposób. Technika ta jest bardzo zalecana w przypadkach, kiedy jedzenie staje się bardzo emocjonalne, np. impulsywne jedzenie spowodowane lękiem lub jedzenie z nudów.

Jedzenie jest przyjemnością, i to przyjemnością łatwo dostępną w dzisiejszych czasach, ponieważ otaczają nas sklepy z szeroką gamą produktów, a w domu, w kuchni, mamy zapas jedzenia, po które możemy sięgnąć bardzo szybko. Kiedy nasze zarządzanie emocjami nie jest odpowiednie, kiedy emocje dominują nad nami, dochodzi do zachwiania równowagi, którą nasz mózg stara się zrekompensować czymś pocieszającym. I tak najszybszym i najłatwiejszym sposobem jest jedzenie.

Emocje.

Czym są emocje? To reakcja na bodziec zewnętrzny. Jeśli mówimy o emocjach, nie możemy ich klasyfikować jako negatywne lub pozytywne, są one po prostu konieczne, ponieważ każda z nich ma swoją funkcję. Weźmy przykład: strach. Strach jest reakcją na coś, czego nie znamy, co może być dla nas niebezpieczne. W odpowiedzi na to ciało przygotowuje się do ucieczki lub walki. W tym przygotowaniu powstają wszelkiego rodzaju wewnętrzne reakcje, które stawiają nas w stan gotowości i przygotowują ciało, na przykład do lotu, poprzez doprowadzenie większej ilości krwi do mięśni nóg i przyspieszenie pulsu, aby przygotować nas do wyścigu.

Ta reakcja — a więc i ta emocja — jest konieczna, ponieważ pomogła nam przetrwać. W dzisiejszych czasach to zagrożenie nie wynika zwykle z fizycznego przeżycia, ale są sytuacje, które prowokują tę kaskadę reakcji i stawiają nas w takiej samej sytuacji. Dlatego emocje są potrzebne, o ile są właściwie zarządzane.

Co się stanie, jeśli nie będę wiedział jak zarządzać swoimi emocjami?

Wymykają się spod kontroli. Kiedy jesteśmy odłączeni od siebie, nie słuchamy sygnałów, które nasze ciało wysyła nam o swoim dyskomforcie, i pozwalamy, by emocja opadła lub narastała. Jeśli emocje wymykają się spod kontroli, przychodzi czas, kiedy ciało samo inicjuje przymusowe wyłączenie, albo nadmiernym zmęczeniem, albo popychając nas do jedzenia.

Na przykład, kiedy pracujemy nad czymś, co nas nie satysfakcjonuje, mamy tendencję do szukania przyjemności, której nie mamy, poprzez jedzenie, aby zaspokoić swoje emocje. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, jeśli łapiesz się na tym, że się przejadasz, albo jesz rzeczy, których nie chcesz jeść, jeśli czujesz brak kontroli nad swoim jedzeniem, to prawdopodobnie jesz emocjonalnie.

Po pierwsze, ważne jest, aby przeanalizować sytuację, aby wykryć, co prowadzi cię do tego, i może być wskazane, aby szukać pomocy profesjonalisty, aby pomóc Ci znaleźć powód.

Z drugiej strony, mindful eating pozwala nam dać sobie przestrzeń na poprawę relacji z jedzeniem. Dzieje się tak dlatego, że jedząc z rozmysłem, doznania, które pojawiają się podczas posiłku są lepiej rozumiane przez mózg, a ich efekt jest zwielokrotniony. Mindful eating jest sposobem medytacji, poświęcania czasu sobie, temu co robimy, bez oceniania, bez klasyfikowania, bez myślenia o niczym innym niż słuchanie wrażeń, które ta chwila w nas wywołuje.

Jak praktykować mindful eating?

Aby jeść świadomie, ważne jest, aby trenować ten styl życia. Jak to zrobić?

  1. Musimy skupić się na naszym talerzu, starając się wyciszyć wszystkie myśli.
  2. Kiedy mamy już przed sobą talerz, musimy obserwować jedzenie, jego kolory i kształty, zwracać uwagę na zapach, jaki wydziela, wartościować je, analizować.
  3. Bierzemy mały kawałek jedzenia i wkładamy go do ust, żując powoli i zwracając uwagę na jego smak.
  4. Jedz wszystko, zwracaj uwagę na składniki odżywcze, których potrzebuje Twój organizm.

Mindful eating wymaga czasu, nie tylko w momencie wykonywania tej czynności, ale również do ustanowienia jej jako nawyku. Od razu zauważysz korzyści płynące z takiego sposobu odżywiania się: mniejszy niepokój związany z jedzeniem, większa sytość przy mniejszej ilości. Ponadto, doprowadzi to również do dokonywania lepszych wyborów podczas zakupów i przygotowywania menu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*