Przepis | Strona główna | Blog | Dieta aby uniknąć niedoboru witaminy C
Dieta aby uniknąć niedoboru witaminy C

Dieta aby uniknąć niedoboru witaminy C

Wszyscy wiedzą o zaletach witamin, chociaż „witaminy” to tak naprawdę bardzo szerokie pojęcie. Witaminy są różne, znajdują się w różnych pokarmach i pełnią różne role w organizmie, dlatego niedobory witamin należy uzupełniać na różne sposoby. Najbardziej znana jest witamina C, na pewno prawie każdy przynajmniej raz w życiu próbował kwaśnych tabletek kwasu askorbinowego lub łagodniejszej dziecięcej wersji z dodatkiem cukru.

Ludzie zaczęli walczyć z konsekwencjami niedoboru witaminy C, zanim ustalili związek przyczynowy między witaminą C a normalnym funkcjonowaniem organizmu. Na przykład szkorbut był skutecznie leczony owocami i warzywami bogatymi w witaminę C, chociaż dowody na to, że niedobór witaminy C jest przyczyną choroby, pojawiły się dopiero w 1932 roku.

Dieta aby uniknąć niedoboru witaminy C

Skąd bierze się witamina C?

Witamina C jest wynikiem procesu chemicznego. Rośliny potrafią ją syntetyzować z galaktozy, większość ssaków może również zaopatrywać się w witaminę C, pozyskując ją z glukozy, ale ludzie przegrali tę ewolucyjną loterię.

W toku zmian ewolucyjnych w organizmie człowieka zniknął gen, który był niezbędny do syntezy jednego z enzymów wytwarzających kwas askorbinowy. W rezultacie ludzie, a także wielkie naczelne i niektóre inne ssaki, takie jak świnki morskie, nie byli w stanie samodzielnie wytwarzać witaminy C, ale zapotrzebowanie na witaminę pozostało. Aby uzyskać wymaganą dawkę witaminy C, ludzie muszą spożywać pokarmy, które już zawierają tę witaminę, lub przyjmować specjalne leki. Co więcej musisz zrozumieć, że witaminy i składniki odżywcze, które dostają się do organizmu, nie zawsze są w pełni wchłaniane.

Dlaczego potrzebna jest witamina C?

Witamina C pełni w organizmie kilka ważnych funkcji, ale najważniejsza jest jej funkcja ochronna. Witamina C pomaga organizmowi przeciwdziałać infekcjom i chroni ściany naczyń krwionośnych przed uszkodzeniem. Ponadto kwas askorbinowy bierze udział w pracy różnych układów organizmu:

  • wspomaga wchłanianie żelaza, białek, węglowodanów, kwasu foliowego i witaminy E;
  • uczestniczy w syntezie hormonów nadnerczy i kolagenu;
  • stymuluje syntezę interferonów.

Witamina C jest więc niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i hormonalnego, a także do tworzenia tkanki łącznej. Kwas askorbinowy jest również uważany za silny przeciwutleniacz, ponieważ pomaga chronić organizm przed wolnymi rodnikami, zapobiegając niszczeniu komórek.

Ile witaminy C potrzebuje organizm?

Organizm potrzebuje dużo witaminy C do prawidłowego funkcjonowania i dlatego ważne jest, by przyjmować ją codziennie. Niemowlę otrzymuje pierwszą porcję witaminy C z mlekiem matki, dziecko rośnie, a wraz z nim potrzeby. Po zakończeniu okresu karmienia piersią dziecko powinno otrzymywać witaminy z pożywienia. Dzieci potrzebują 30 mg kwasu askorbinowego dziennie, a dorośli – około 90 mg. Przede wszystkim witamina C jest potrzebna kobietom w ciąży i karmiącym, ponieważ muszą one dostarczać nie tylko sobie, ale i dziecku. Muszą otrzymywać do 120 mg kwasu askorbinowego dziennie.
Ale nie daj się ponieść emocjom, zapotrzebowanie organizmu na kwas askorbinowy jest wysokie, ale wciąż ograniczone. Jeśli zaczniesz przyjmować duże dawki kwasu askorbinowego, zostanie on po prostu wydalony z organizmu i nie zostanie wchłonięty. Co więcej – przedawkowanie witaminy C może wywołać zaburzenia trawienia i alergiczne reakcje skórne.

Co powoduje niedobór witaminy C?

Niedobór witaminy C zwykle nie pojawia się nagle, ale jeśli z jakiegoś powodu tak się stanie, osoba może dostać szkorbutu. Jest to poważna choroba, podczas której naczynia krwionośne stają się kruche, dochodzi do licznych wylewów podskórnych, zaczynają krwawić dziąsła, zęby obluzowują się i wypadają. Dziś szkorbut jest skutecznie leczony, ponieważ dobrze rozumiane są przyczyny tej groźnej choroby, ale kilka wieków temu umierały na niego tysiące ludzi, głównie marynarzy, którzy wyruszali w dalekie podróże z skromnym zapasem żywności.

I choć szkorbut jest raczej reliktem przeszłości, współcześni ludzie również cierpią na niedobór witaminy C i konsekwencje tego niedoboru, choć bardzo często nie są tego świadomi. Brak witaminy C objawia się stopniowo, a jego objawy można łatwo przeoczyć lub przypisać zmęczeniu. Jeśli w organizmie pojawi się niedobór kwasu askorbinowego, skóra staje się matowa i sucha, podatna na urazy i skaleczenia, którym towarzyszy obfite krwawienie, ponieważ ściany naczyń stają się cienkie. Nawet po odpoczynku osoba czuje się zmęczona i obolała, wyraźnie zwiększa się skłonność do wypadania włosów i łamliwych paznokci. Podobne objawy mogą być typowe dla wielu innych chorób, ale trzeba też pamiętać o możliwym niedoborze witaminy C.

Co uniemożliwia wchłanianie witaminy C?

Ważne jest, aby wiedzieć nie tylko, skąd można uzyskać niezbędne witaminy i minerały, ale także jak je zatrzymać w organizmie. Czasami ludzie nieświadomie wyrządzają sobie krzywdę. Na przykład kwas askorbinowy jest niszczony przez nikotynę i alkohol . Każdy papieros „zabija” około 25 mg. kwasu askorbinowego, czyli około jednej trzeciej dziennej diety, a tak naprawdę niewielu palaczy zadowala się jednym papierosem dziennie…

Posiłków bogatych w witaminę C nie należy łączyć z napojami gazowanymi. Słodzone napoje gazowane zawierają alkalia, które niszczą kwas askorbinowy, zanim jeszcze organizm zdąży go wchłonąć. Ale nawet żywność, która jest naturalnie bogata w witaminę C, może stać się bezużyteczna z powodu niewłaściwego transportu, przechowywania i przygotowania.

Kwas askorbinowy nie lubi długotrwałej ekspozycji na światło, ulega zniszczeniu pod wpływem wysokich temperatur, dlatego najbardziej przydatne będą owoce i warzywa wyhodowane w pobliżu punktu sprzedaży, a nie sprowadzone z drugiego końca świata. Lepiej jeść świeże produkty lub po minimalnej obróbce cieplnej. Jeśli chcesz zaopatrzyć się w owoce i warzywa do długotrwałego przechowywania, ale jednocześnie zachować ich korzystne właściwości, skorzystaj z szybkiego zamrożenia. W szybko mrożonych produktach kwas askorbinowy jest lepiej zatrzymywany.

Gdzie szukać witaminy C?

Jeśli spróbujesz przypomnieć sobie, które pokarmy mają najwięcej witaminy C, od razu przychodzą ci na myśl cytryny i inne owoce cytrusowe, ale to popularny mit. Owoce cytrusowe zawierają kwas askorbinowy, ale nie w tak dużych ilościach, ponadto często są sprowadzane z innych krajów, a podczas długotrwałego transportu i przechowywania kwas askorbinowy jest niszczony.

Dużo witaminy C zawiera papryka, a także brokuły, szpinak i czarna porzeczka . Dojrzałe pomidory, pietruszka i zielona cebula zawierają wystarczającą ilość witaminy C. W sezonie przydatne jest robienie sałatek witaminowych i przygotowywanie deserów ze świeżych jagód.

Witamina C nie jest lekiem, ale pomaga wzmocnić układ odpornościowy, dodaje witalności, przywraca skórze elastyczność i zdrowy koloryt. Jeśli przestrzegasz zasad zdrowej, zbilansowanej diety, uzyskanie niezbędnej ilości kwasu askorbinowego nie jest trudne, ale złe nawyki i uboga dieta mogą zniweczyć wszystkie twoje wysiłki, więc podejdź kompleksowo do problemów zdrowotnych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Enter Captcha Here : *

Reload Image