Przepis | Strona główna | Blog | Jakie witaminy i minerały przyjmować w ciąży?
Jakie witaminy i minerały przyjmować w ciąży?

Jakie witaminy i minerały przyjmować w ciąży?

Czy w czasie ciąży należy przyjmować witaminy? To pytanie na pewno zadawałaś sobie co najmniej raz, jeśli jesteś w ciąży. Popularne wśród przyszłych matek i często zalecane przez pracowników służby zdrowia, witaminy ciążowe stały się popularne w ostatnich latach. Ale czy są one naprawdę przydatne? A przede wszystkim, które z nich wybrać, aby dostarczyć wszystkich składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego rozwoju płodu?

Jakie witaminy i minerały przyjmować w ciąży?

Skup się na witaminach, które są niezbędne podczas ciąży.

Witaminy i minerały są już niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu w normalnych warunkach, ale w czasie ciąży są one jeszcze bardziej niezbędne. W tym okresie potrzeby kobiety ciężarnej wzrastają, dlatego zbilansowana dieta jest niezbędna. Zgodnie z założeniami natury, w ciągu tych 9 miesięcy w organizmie zachodzą głębokie zmiany metaboliczne i zwiększa się zdolność przyswajania niezbędnych witamin i minerałów. Urozmaicona dieta powinna więc teoretycznie wystarczyć do zaspokojenia wszystkich potrzeb przyszłej matki. Jednak niektóre składniki odżywcze powinny być ściśle monitorowane, ponieważ często są one spożywane w niewystarczających ilościach: żelazo, witamina D, kwas foliowy (witamina B9), jod, omega 3. Uwzględniamy te mikroskładniki odżywcze, które są niezbędne dla dobrego zdrowia matki i prawidłowego rozwoju dziecka.

Żelazo w czasie ciąży.

Żelazo odgrywa decydującą rolę w ciąży, ponieważ jest niezbędne do produkcji hemoglobiny, która transportuje tlen z płuc do reszty ciała i do płodu (przez łożysko). Niedobór żelaza od razu objawia się uczuciem ogólnego zmęczenia, zwiększoną drażliwością, trudnościami w koncentracji, wypadaniem włosów i łamliwością paznokci.

Podczas ciąży zapotrzebowanie przyszłej mamy na żelazo znacznie wzrasta, szczególnie po pierwszym trymestrze. Podczas pierwszych dziewięciu miesięcy ciąży, organy matki pracują na pełnych obrotach, aby zaspokoić wszystkie potrzeby płodu, a objętość jej krwi wzrasta. Aby wytworzyć tę “dodatkową” krew i uniknąć ryzyka anemii, niezbędne jest spożywanie żelaza. Żelazo nie jest wytwarzane przez organizm i musi być dostarczane z dietą, ale może być magazynowane!

Stąd znaczenie budowania wystarczającej rezerwy, aby przyczynić się do dobrego stanu zdrowia matki i dziecka w czasie ciąży i po porodzie. Gdzie szukać żelaza? Pokarmy, które zawierają najwięcej żelaza to: kaszanka, czerwone mięso, żółtko, ryby i owoce morza (najlepiej gotowane, gdy jesteś w ciąży), wzbogacone płatki śniadaniowe. Należy pamiętać, że żelazo pochodzenia zwierzęcego jest znacznie lepiej przyswajane przez organizm niż żelazo pochodzenia roślinnego.

Witamina D: skup się na słonecznej witaminie!

Wśród witamin prenatalnych, witamina D odgrywa istotną rolę, ponieważ umożliwia wchłanianie wapnia i jego utrwalenie na kościach. Jest również zaangażowany w rozwój komórek i prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jednak wiele kobiet w ciąży cierpi na niedobór witaminy D, zwłaszcza zimą lub w regionach o małym nasłonecznieniu. Chociaż niektóre produkty spożywcze zawierają witaminę D, głównym źródłem witaminy D jest słońce.

Skąd czerpać witaminę D w ciąży? Poprzez wystawianie się na działanie promieni słonecznych (bez nadmiaru i zawsze pod ochroną dobrego kremu z odpowiednio wysokim współczynnikiem ochrony przeciwsłonecznej). W diecie: olej z wątroby dorsza, łosoś, sardynki, pełne mleko, żółtko jaja itp. Czy uważasz, że masz niedobór witaminy D? Można rozważyć zastosowanie suplementu diety. Zapytaj swojego lekarza o radę.

Witamina B9: gwiazda wśród witamin dla kobiet w ciąży.

Witamina B9, znana również jako kwas foliowy, jest bezpośrednio zaangażowana w rozwój układu nerwowego i mózgowego płodu. Niedobór kwasu foliowego może mieć poważne konsekwencje, w tym wady neurologiczne (takie jak rozszczep kręgosłupa). Kwas foliowy musi być dostarczany w wystarczających ilościach jeszcze przed poczęciem i przez pierwsze 3 miesiące ciąży.

W rzeczywistości zarodek potrzebuje go do normalnego rozwoju od pierwszego dnia poczęcia. Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy dla kobiet w ciąży waha się od 0,4mg do 1,0mg dziennie. Które produkty spożywcze zawierają kwas foliowy? Zielone warzywa: sałata rzymska, roszponka, szpinak, rukiew wodna, szparagi, brukselka, itp. Rośliny strączkowe: soczewica, fasola, soja, ciecierzyca, itp. Suszone owoce: orzechy laskowe, orzechy włoskie, migdały itp.

Jod: pierwiastek śladowy, którego nie należy lekceważyć w ciąży.

Zapotrzebowanie na jod w ciąży jest znacznie wyższe niż w normalnym życiu: ze 150 mikrogramów dziennie wzrasta do 250 mikrogramów. Jest to częściowo spowodowane tym, że przyszła matka musi dostarczyć płodowi ten pierwiastek śladowy. Jod odgrywa ważną rolę w produkcji hormonów tarczycy dziecka oraz w jego rozwoju neurosensorycznym. Niedobór jodu może mieć zatem konsekwencje dla rozwoju intelektualnego. Gdzie znaleźć jod? W jodowanej soli kuchennej, w skorupiakach (dobrze ugotowanych), w rybach morskich, takich jak łosoś, dorsz lub plamiak, w mleku i przetworach mlecznych – w jajach.

Omega 3 i 6. Dobre tłuszcze, które należy włączyć do jadłospisu przyszłej mamy.

Powszechnie uznawane za zapobiegające chorobom układu krążenia, omega 3 są dobre zarówno dla kobiety w ciąży, jak i jej dziecka. Dla przyszłej mamy te dobre tłuszcze pomagają utrzymać dobry nastrój i tym samym zmniejszają ryzyko wystąpienia “baby bluesa”. Dla dziecka te niezbędne kwasy tłuszczowe są jeszcze ważniejsze, ponieważ biorą udział w tworzeniu neuronów i rozwoju wzroku. Dlatego też zaleca się, aby kobiety w ciąży włączyły do swojego tygodniowego menu dwa dania z ryb. Które pokarmy zawierają najwięcej omega 3? Tłuste ryby, takie jak łosoś, makrela, sardynki, śledź itp., olej rzepakowy, orzechy i migdały.

Podsumowując, należy pamiętać, że przyjmowanie suplementu diety dla kobiet w ciąży nigdy nie powinno zastępować zróżnicowanej i zbilansowanej diety. Aby mieć pewność, że wybierasz odpowiedni suplement, zwróć się do swojego lekarz, który będzie wiedzieć lepiej które witaminy są najlepsze w Twojej sytuacji.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Enter Captcha Here : *

Reload Image