Przepis | Strona główna | Blog | Owies. Raport zdrowotny ProstePesto
Owies. Raport zdrowotny ProstePesto

Owies. Raport zdrowotny ProstePesto

Bardzo popularne w ostatnich latach zboże, główną zaletą owsa jest zawartość rozpuszczalnego błonnika. dieta o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych i cholesterolu, w tym rozpuszczalnego błonnika, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej. Interesujące jest to, że spośród wszystkich zbóż, owies jest najbogatszy w tłuszcze, głównie nienasycone kwasy tłuszczowe.

Owies. Raport zdrowotny ProstePesto

Składniki aktywne i właściwości.

Badania epidemiologiczne wykazały, że spożycie całego ziarna wiąże się z mniejszym ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia, cukrzycy, niektórych nowotworów i otyłości. Te korzystne efekty byłyby związane z synergią pomiędzy wieloma związkami zawartymi w produktach pełnoziarnistych, takimi jak błonnik, przeciwutleniacze, witaminy i minerały. Ponieważ większość tych związków zawarta jest w otrębach i zarodkach, zaletą jest spożywanie całych ziaren, a nie ziaren rafinowanych.

Żywność na bazie owsa była przedmiotem kilku badań, w szczególności ze względu na zawartość beta-glukanu, rozpuszczalnego błonnika występującego w dużych ilościach w tym zbożu. Błonnik rozpuszczalny promuje wydalanie cholesterolu z kału poprzez zmniejszenie jego wytwarzania przez wątrobę, co powoduje znaczne, ale skromne obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Proponowany mechanizm działania związany byłby z lepkością beta-glukanu, który zakłócałby reabsorpcję kwasów żółciowych, powodując obniżenie poziomu cholesterolu w osoczu.

Dieta bogata w rozpuszczalny błonnik może również pomóc w normalizacji poziomu glukozy i insuliny we krwi, co może pomóc w leczeniu chorób układu krążenia i cukrzycy typu 2. Uważa się, że Beta-glukan spowalnia wchłanianie węglowodanów w jelicie, co może obniżyć poziom glukozy we krwi po posiłkach, zmniejszając tym samym zapotrzebowanie na insulinę. Byłaby to zatem żywność preferowana przez osoby cierpiące na cukrzycę typu 2.

Owies zawiera dużą ilość rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika, co ma korzystny wpływ na układ pokarmowy. Błonnik pomaga unormować przepływ jelitowy i ma szybszy efekt nasycenia. Wreszcie, kilka badań wykazało, że dieta bogata w błonnik pokarmowy wiąże się z mniejszym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego. Chociaż wykazano działanie profilaktyczne, rola błonnika w leczeniu nowotworów pozostaje kontrowersyjna.

Białko owsiane jest uważane za dobrej jakości, ponieważ zawiera kilka niezbędnych aminokwasów. Jednakże, jak w przypadku wszystkich zbóż, niektóre z tych aminokwasów są obecne w mniejszych ilościach, stąd konieczność uzupełnienia ich innymi źródłami białka, takimi jak mięso lub rośliny strączkowe. Należy pamiętać, że aminokwas jest niezbędny, gdy organizm nie może go wyprodukować i że musi on koniecznie pochodzić z diety.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*