Przepis | Strona główna | Blog | Sałatki i surówki na polskich stołach
Sałatki i surówki na polskich stołach

Sałatki i surówki na polskich stołach

Sałatki zawładnęły naszą kuchnią. Dziś nie potrafimy wyobrazić sobie obiadu bez sałatki lub surówki. Sałatki i surówki jemy także często na kolację, jako danie lekkostrawne lub jako dodatek do przekąski. Jest to bardzo zdrowe pożywienie, gdyż pełne witamin, błonnika i minerałów. Potrawa nie jest również kaloryczna. O kaloryczności sałatek i surówek decydują dodatki takie, jak majonez, śmietana, oliwa, czy specjalne sosy.

Sałatki i surówki na polskich stołach

Surówki ogólnie

Surówki serwowane są zazwyczaj do dania głównego. Surówka jest sałatką przygotowaną z surowych warzyw lub nawet owoców. Surówki są bardzo zdrowe i zazwyczaj mniej kaloryczne od sałatek. Często są to produkty kwaszone, jak kapusta, ogórki, czy papryka. W przypadku surówek do smaku dodajemy ocet winny, cukier, sok z cytryny, musztardę, pieprz, sól, świeże zioła.

Sałatki ogólnie

Sałatki sporządza się głównie z gotowanych warzyw, lecz także z dodatkiem warzyw świeżych, a nawet owoców, jak np. jabłek. Lecz składnikami do sałatek mogą być także inne produkty żywnościowe, jak gotowana pierś z kurczaka, gotowany lub pieczony schab, jaja, ser feta lub inny ser biały, ser żółty, ryby, śledzie, gotowane ziemniaki, ziarna, orzechy, ryż, makaron, kasze, grzyby, owoce morza.

Sałatka jest szybką, zdrową, smaczną i atrakcyjnie wyglądającą przekąską, która zdobyła uznanie na całym świecie. W Polsce, to również popularny dodatek do dania głównego lub nawet sama zastępuje danie podstawowe. Sałatka ma to do siebie, że można ją przygotować ze wszystkiego, co znajduje się w kuchni. Lecz zawsze prym wiodą w niej warzywa i dlatego każda sałatka posiada dużo wartości odżywczych.

Dziś trudno wymienić wszystkie sałatki, gdyż obok tych znanych istnieje wiele nieznanych a smacznych, bo nieustannie ludzie modyfikują skład sałatek i surówek, a także modyfikują sosy.

Tradycyjna sałatka warzywna

Istnieje wiele przepisów na sałatki, lecz najsmaczniejsze są te najprostsze, jak sałatka warzywna z majonezem, bez której nie mogą obejść się Święta, czy uroczystości rodzinne. Uwielbiana przez wszystkich i pełna warzyw, jak gotowanej marchwi i pietruszki oraz selera, cebuli najlepiej cukrówki, szczypiorku, kwaszonych ogórków, groszku zielonego, czasem również kukurydzy i gotowanych ziemniaków, gotowanych jaj, surowego jabłka, musztardy, szczypty soli oraz odrobiny cukru dla wzmocnienia smaku i oczywiście sporo majonezu w środku i na wierzchu.

Sałatka klasyczna

Gdy komuś marzy się sałatka w klasycznym stylu, to nie ma jak sałatka gyros ze smażonym kurczakiem. Sałatkę gyros najczęściej przygotowuje się na spotkania w gronie przyjaciół, jak i na duże uroczystości rodzinne. Przygotowując sałatkę produkty układa się warstwami. Należy do nich kapusta pekińska, ogórek kwaszony, cebula, pomidory, kukurydza i oczywiście smażony filet z piersi kurczaka. Powodzeniem wśród niektórych osób cieszą się także sałatki z tuńczykiem oraz klasyczna sałatka grecka.

Ciekawostki dotyczące sałatek

  • Niemalże wszystkie sałatki i surówki spożywa się na zimno, lecz na przykład w Niemczech są sałatki, które podaje się na gorąco, jak sałatkę ziemniaczaną.
  • Warzywa niskokaloryczne są wolniej wchłaniane i organizm spożywa więcej energii na ich strawienie.
  • Odtłuszczone sosy do sałatek są mnie kaloryczne, lecz bardziej ubogie w witaminy.
  • Sałaty nie należy kroić nożem, a tylko rwać palcami, bo pod wpływem ostrza noża traci cenne właściwości.
  • Jedynym rodzajem sałaty, którą możemy kroić nożem jest sałata lodowa.
  • Sałata lodowa jest bardzo wytrzymała i z tego powodu może leżakować w lodówce nawet kilka dni i nadal będzie jędrna i smaczna.
  • Każda sałata ma działanie zasadobójcze i minimalizuje zakwaszenie organizmu.
  • Sałata jest też skarbnicą minerałów, kwasu foliowego i witaminy E i witamin z grupy B.
  • Sałata jest wskazana do konsumpcji podczas odchudzania, jak i w przypadku konieczności poprawienia morfologi krwi.
  • Warzywa produkowane ekologicznie są bardzo zdrowe, bo pozbawione pestycydów i posiadają więcej witamin i minerałów oraz mikroelementów śladowych.
  • W produktach ekologicznych jest także mniej azotanów i azotynów, a za to więcej wartościowego białka, cukrów i witamin.
  • Ponadto produkty ekologiczne posiadają znacznie wyższe walory zapachowe i smakowe.
  • Ciekawostką dla niektórych osób może być fakt, że sałata pekińska, która przybyła do naszego kraju z Dalekiego Wschodu najczęściej nazywana jest w Polsce kapustą pekińską.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*