Arbuz

Arbuz zwyczajny, nazywany także kawonem, to roślina, która oryginalnie pochodzi z Afryki lecz uprawiana jest na przemysłową skalę poza Afryką, głównie w Turcji. Jego owoce, czyli wielkie dynie z zieloną skórką i czerwonym miąższem znane są na całym świecie w różnych odmianach.

Arbuzy składają się w 92% z wody, stąd też doskonale gaszą pragnienie i są chętnie wybierane w upalne dni. Najlepiej smakują wprost z lodówki. Poza wodą arbuzy mają również dużą zawartość przeciwutleniaczy, które opóźniają proces starzenia się i hamują rozwój komórek nowotworowych, oraz cytruliny czyli aminokwasu, który wspomaga pracę serca i przyśpiesza proces regeneracji mięśni. Dlatego też tak chętnie wybierany jest przez sportowców.

Arbuz jedzony jest samodzielnie jako owoc lub też jest doskonałym składnikiem do sałatek, deserów. Stanowi też doskonałą bazę do wszelakich drinków i smoothies..

Arbuz to gatunek rośliny z rodziny dyniowatych. Pochodzi z Afryki Południowej. Lubi ciepło i dlatego najlepiej rośnie w egzotycznym klimacie. Jest to duży owoc w zielonej, grubej skórze z charakterystycznym słodkim, czerwonym miąższem. Doskonale gasi pragnienie, gdyż jest soczysty. Składa się z 90% z wody, zawiera witaminę A, C, B1, B2, B6 oraz potas, miedź, żelazo, magnez, wapń, fosfor i mangan.

Pomaga obniżyć ciśnienie krwi, wspomaga potencję, chroni przed chorobami serca i miażdżycą,odpowiada za lepsze krążenie, wpływa pozytywnie na wzrok, chroni przed chorobami nowotworowymi oraz opóźnia starzenie się skóry. Działa moczopędne, dlatego jest polecany osobom, które borykają się z chorobami nerek i układu moczowego. Spożywanie arbuza ułatwia również zasypianie i z racji tego, że jest niskokaloryczny pomaga także zrzucić zbędne kilogramy.

Po arbuza najchętniej sięgamy w jego najprostszej postaci, czyli krojąc go na dość grube plastry i zjadać. Można wykorzystać go również do zrobienia różnych sałatek owocowych, koktajli lub deserów.

Wartości odżywcze arbuza:

Szczegóły

Porcja100 g


Kalorie30

  • Ilość na porcję% wartości dziennej *
  • Tłuszcze 0.0g 0%
    • Nasycone 0.0g 0%
    • Trans 0.0g
  • Cholesterol 0.0mg 0%
  • Sód 1mg 1%
  • Ilość na porcję% wartości dziennej *
  • Potas 112mg 4%
  • Węglowodany 8g 3%
    • Błonnik 1g 4%
    • Cukry 8g
  • Białko 0.6g 2%

    * Wartość dzienna przedstawiona dla diety osoby dorosłej odpowiadającej 2000 kalorii.

    Polecane przepisy z arbuza: