Strona główna » Soja na talerzu. Czyli co wiemy o soi w naszej diecie?
Soja na talerzu. Czyli co wiemy o soi w naszej diecie?

Soja na talerzu. Czyli co wiemy o soi w naszej diecie?

Soja jest znana na całym świecie. Rośnie dziko, a także jest uprawiana na polach sojowych. Istnieje aż szesnaście jej gatunków, ale najważniejszy z nich, to soja warzywna. Soja posiada od wieków szerokie zastosowanie w kuchni, jak i w lecznictwie, gdyż wykazuje szerokie właściwości odżywcze i zdrowotne.

Posiada wiele witamin, jak witaminę C, A, E, K. A także kwas foliowy, który jest cenionym składnikiem w diecie np. kobiet w ciąży. Posiada również dobroczynny błonnik, który reguluje i przyspiesza metabolizm. A powszechnie wiadomo, że szybsza przemiana materii równa się szczuplejsze ciało.

Soja w swoim składzie ma także tiaminę, ryboflawinę, niacynę i pirydoksynę.

  • Tiamina jest witaminą B1 jest konieczna w naszej codziennej diecie, gdyż usprawnia nasz układ nerwowy, pracę naszego serce i mięśni.
  • Ryboflawina to witamina B2, która także reguluje nasz układ nerwowy i wspomaga jego funkcjonowanie, oraz zapobiega zapaleniom błon śluzowych.
  • Niacyna, czyli witamina B3 również pełni ogromną rolę w naszym organizmie. Odpowiada nie tylko za układ nerwowy, ale także za prawidłowe funkcjonowanie całego naszego mózgu. Syntetyzuje także hormony płciowe.
  • Pirydoksyna natomiast jest witaminą B6, która podnosi odporność organizmu. A także normuje ciśnienie krwi, wspomaga serce, mięśnie i układ nerwowy.

Spożywając produkty sojowe zapewniamy naszemu organizmowi bardzo dużo pierwiastków chemicznych, jak: żelazo, potas, magnez, wapń, fosfor, sód, mangan, selen, cynk, miedź, fosfor.

Każde pożywienie, które spożywamy wprowadza do naszego organizmu wiele pierwiastków chemicznych. Lecz bardzo szybko je wydalamy. Dlatego tak ważna jest codzienna dieta. Poprzez nią dbamy o to, by nasz organizm otrzymywał wszystko, czego potrzebuje do dobrego funkcjonowania.

Pierwiastki chemiczne dzielą się na dwie grupy.

  • Są to mikroelementy, jak: cynk, brom, chrom, krzem, ołów, arsen i inne. I choć ich ilość w naszym organizmie jest niewielka, ale odgrywają dużą rolę, bo biorą udział w procesach biochemicznych.
  • Druga grupa to makroelementy, których jest dużo w porównaniu z mikroelementami. Są nimi: wapno, potas, fosfor, sód, chlor, siarka. Wchodzą w skład tkanki kostnej, mięśniowej, oraz krwi.

Reasumując trzeba powiedzieć, ze soja należy do bardzo zdrowych warzyw. Jest także lekkostrawna.By poprawić swoje samopoczucie wystarczy spożyć każdego dnia od 20 do 30 g. produktów sojowych.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*