Przepis | Strona główna | Blog | Wykorzystanie odżywek białkowych w kuchni
Wykorzystanie odżywek białkowych w kuchni

Wykorzystanie odżywek białkowych w kuchni

Białko to jeden z najczęściej kupowanych suplementów dla sportowców. Jego znaczenie dostrzegają nie tylko zawodowi kulturyści, ale też wiele trenujących hobbystycznie osób. Jeśli regularnie bywasz na siłowni, zajęciach fitness, basenie lub po prostu trenujesz na własną rękę – z pewnością wiesz, że odpowiednie odżywienie organizmu jest bardzo ważne dla każdej trenującej osoby. Czy musisz jednak pić białkowy shake po każdym treningu?

Białko jest kluczowym składnikiem diety, ponieważ to z niego w dużym stopniu zbudowane są nasze organizmy. Jego odpowiednia podaż jest ważna nie tylko dla osiągnięcia założonych celów treningowych, ale też dla naszego zdrowia. Dieta każdego człowieka powinna być odpowiednio zbilansowana, dieta osób trenujących również – jednak w tym przypadku to właśnie białko pełni kluczową rolę. Poznaj kilka ciekawych sposobów na wykorzystanie odżywki białkowej w kuchni.

Odpowiednia ilość białka w diecie

Zanim wyciągniesz z szuflady kuchenne sprzęty, sprawdź, jakie jest Twoje dzienne zapotrzebowanie na białko. Wymagana podaż tego składnika w diecie jest bowiem różna dla osób o odmiennych trybach życia, a w przypadku sportowców – dla dominującej aktywności fizycznej.

Przyjmuje się, że na 1 kilogram masy ciała, przeciętna osoba powinna przyjmować 1 g białka (a zatem człowiek ważący 80 kilogramów musi spożywać 80 gramów białka dziennie). Ile białka powinni spożywać sportowcy?

  • ok. 1,5 g białka na 1 kg masy ciała – osoby trenujące sporty wytrzymałościowe,
  • ok. 1,7 g białka na 1 kg masy ciała – osoby trenujące sporty zespołowe,
  • 2 g białka na 1 kg masy ciała – kulturyści oraz sportowcy siłowi,
  • 1,5-2 g białka na 1 kg masy ciała – młodzież trenująca w okresie rozwoju fizycznego.

Zalecenia te są oczywiście orientacyjne – ostateczną podaż białka warto uzgodnić z dietetykiem lub trenerem personalnym w oparciu o zwyczaje żywieniowe, cele treningowe oraz wybraną dyscyplinę.

Batony z białkiem w proszku

Przekąski białkowe są coraz częściej dostępne w sklepach – nie tylko tych specjalistycznych. W Sieci znajdziesz jednak sporo przepisów, w których odżywka białkowa stanowi jeden z głównych składników.

Jedną z najpopularniejszych przekąsek są białkowe batony – ich przygotowanie jest banalnie proste! Należy połączyć wybraną mąkę (taką, którą można spożywać bez obróbki cieplnej – np. owsianą, migdałową czy kokosową) z ulubionym białkiem w proporcjach 1:1, wymieszać je z niecałą szklanką wody i kilkudziesięcioma gramami posiekanych lub zblendowanych dodatków: bakalii, orzechów czy nasion. Z powstałej masy wystarczy uformować batoniki, a następnie schłodzić je, by utrzymały swój kształt.

Proteinowe desery

Poobiednie słodkości mogą być odżywcze! Wystarczy, że dodasz trochę białka do ciasta naleśnikowego lub przygotujesz proteinowe lody.

Jak zrobić lody z białkiem w proszku? Należy zblendować zamrożone owoce (np. banana lub garść truskawek) ze szklanką roślinnego mleka i miarką odżywki białkowej. Proste, prawda?

Uruchom kulinarną wyobraźnię i zastanów się, do czego jeszcze możesz dodać białko. Może już wpadł Ci do głowy ulepszony przepis na ulubiony deser?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*