Przepis | Strona główna | Blog | Arbuz. Korzyści, ciekawostki i zastosowanie
Arbuz. Korzyści, ciekawostki i zastosowanie

Arbuz. Korzyści, ciekawostki i zastosowanie

Arbuz, kawon (Citrullus Schrad.) to jadalna roślina mięsista, wielonasienna, melon z rodziny dyniowatych. Znamy przeszło 1000 odmian arbuza, uprawiane są w ponad 100 krajach na całym świecie. Największe obszary uprawne znajdują się w Azji Wschodniej (Chiny), w Azji Zachodniej (Turcja), w Afryce Północnej (Algieria, Egipt), w Ameryce Południowej (Brazylia),w Europie ( Chorwacja, Francja, Węgry, Grecja, Bułgaria, Rumunia, Hiszpania, Portugalia, Włochy). W Polsce arbuzy uprawia się w tunelach foliowych lub szklarniach. Są to odmiany odporne na niskie temperatury. Krajowe owoce są mniejsze niż importowane, mają intensywniejszy smak.

Ciekawostki historyczne o arbuzie.

W Afryce Północnej znaleziono nasiona arbuza pochodzące z IV tysiąclecia p.n.e. Znane były w starożytnym Rzymie i Egipcie. Na ścianach starożytnych, egipskich grobowców odkryto malowidła przypominające owoce arbuza. Ziarna arbuza znaleziono w grobowcu Tutanchamona. Starożytny arbuz był twardy i gorzki, ale odgrywał ważną rolę jako źródło wody, szczególnie w klimacie pustynnym. Do Europy arbuz trafił ok. XI i XII wieku. Na obrazach włoskiego malarza Giovanniego Stanchi, twórcy martwej natury lub malarza amerykańskiego Raphaelle Peale, dziki arbuz to jagoda o twardej skórze, podzielona na sześć trójkątnych kawałków, wypełniona niewielką ilością czerwonego miąższu. Z upływem lat owoce arbuza ulegały zmianie. W XVII wieku uprawiano kilka gatunków arbuza o czerwonym, żółtym i białym miąższu. Obecnie arbuz uprawiany jest w ciepłych strefach klimatycznych.

Witaminy, minerały, przeciwutleniacze.

Arbuz jest doskonałym źródłem witaminy C, witaminy E, K, prowitaminy A (beta-karoten), witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, pirydoksyna, kwas foliowy). Ponadto jest źródłem minerałów i antyoksydantów: fosfor, żelazo, magnez, cynk, mangan, potas, miedź, wapń i sód. Jest źródłem likopenu (karotenoid), większych ilości węglowodanów, jest najlepszym, naturalnym źródłem cytruliny.

Arbuz. Korzyści, ciekawostki i zastosowanie

Wprowadzenie arbuza do diety – korzyści zdrowotne.

  1. Arbuz dostarcza najważniejszych elektrolitów (magnez, potas), które pobudzają procesy zapamiętywania i poprawiają koncentrację.
  2. Ma wpływ na opóźnienie procesu starzenia się skóry, ochrania przed szkodliwym działaniem promieni UV i jest pomocny podczas leczenia zmian zapalnych skóry.
  3. Odpowiedni poziom pierwiastków zmniejsza ryzyko rozwoju choroby nerek, oczyszcza nerki.
  4. Przeciwdziała wadom metabolicznym (osteoporoza, zaburzenia przemiany materii).
  5. Wspomaga układ odpornościowy.
  6. Ma wpływ na mocne kości, zdrowe zęby, a także stawy.
  7. Pobudza oczyszczanie organizmu z toksyn (szkodliwe substancje zalegające w naszym organizmie).
  8. Arbuz to produkt wzmacniający włosy, skórę i paznokcie (magnez, fosfor, żelazo, a także selen i cynk).
  9. Nawadnia (91% wody) i pomaga w utrzymaniu prawidłowego nawodnienia, wzmacnia uczucie sytości, dostarcza węglowodanów i elektrolitów.
  10. Zmniejsza szkodliwe działanie alkoholu na układ nerwowy.
  11. Wspiera pracę serca, korzystnie wpływa na układ krążenia, naturalnie obniża ciśnienie krwi.
  12. Cytrulina , bierze udział w procesie usuwania kwasu mlekowego, odpowiedzialnego za tworzenie się mikrourazów wywołujących ból (zakwasy). Poprawia przepływ krwi i umożliwia osiąganie lepszych efektów podczas aktywności sportowej, wpływa na proces regeneracji mięśni po treningu.
  13. Cytrulina pobudza popęd seksualny.
  14. Owoc arbuza jest jedną z nielicznych jagód, która ma dużą ilość kwasu foliowego (B9). Folian jest ważny dla prawidłowego rozwoju narządów, dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka, normalizuje produkcję czerwonych krwinek.
  15. W składzie arbuza występuje witamina B4 (cholina) potrzebna noworodkowi do prawidłowego rozwoju.
  16. Właściwości odżywcze arbuza wzmacniają organizm w przypadku chorób takich jak astma, miażdżyca, reumatyzm.
  17. Arbuz źródło likopenu, ma właściwości chroniące przed rozwojem chorób nowotworowych.
  18. Likopen arbuza ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwzapalne. Wspiera obniżanie poziomu cholesterolu we krwi.
  19. Pestki arbuza to źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), cennych witamin, minerałów, białka, substancji wspomagających leczenie wielu chorób.

Zastosowanie arbuza w kuchni – propozycje na dania z arbuzem.

  1. Mrożony, niskokaloryczny deser.
  2. Mrożona herbata.
  3. Arbuzowy sorbet.
  4. Lodowy koktajl.
  5. Arbuzowy drink, napój z wódką lub białym rumem.
  6. Mrożone kulki miąższu arbuza.
  7. Sałatki arbuzowo-owocowe.
  8. Sałatka z fetą.
  9. Sałatka z kurczakiem.
  10. Sałatka arbuzowa z owocami morza.
  11. Owocowy produkt na grilla.
  12. Produkt na lekko słodki chłodnik i wiele innych pomysłów.

Najczęściej jemy arbuza w postaci świeżego owocu, jako przekąskę. Arbuz to doskonały, słodki i soczysty owoc na letnie dni.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*