Przepis | Strona główna | Blog | Buraki. Prozdrowotne składniki diety
Buraki. Prozdrowotne składniki diety

Buraki. Prozdrowotne składniki diety

Buraki – co warto wiedzieć ? Już w Babilonie i Mykenach około 2000 lat p.n.e. liści buraków używano do celów leczniczych. Dopiero 800 lat p.n.e.w krajach śródziemnomorskich wykorzystywano buraki jako warzywa korzeniowe do celów spożywczych. Z czasem wyhodowano z jednego gatunku, odmienne podgatunki: buraki korzeniowe i buraki liściowe. Z korzeniowego powstały trzy najważniejsze odmiany: buraki ćwikłowe, cukrowe i pastewne.

Buraki. Prozdrowotne składniki diety

Buraki (Beta L.) należą do rodziny szarłatowatych, są jednym z najpopularniejszych warzyw uprawianych zarówno w Polsce, jak i na wszystkich kontynentach.

Polska znajduje się w czołówce światowych producentów buraków cukrowych. Największe uprawy znajdują się w Wielkopolsce. Buraki ćwikłowe i jego młode liście – botwina, to drugie po marchwi warzywo korzeniowe, uprawiane w Polsce, w przemyśle spożywczym jako surowiec do produkcji soków pitnych i zagęszczonych, ćwikły, mrożonek, suszu i sałatek, oraz produkt o właściwościach leczniczych.

Popularne przepisy z buraka:

Buraki to bogactwo witamin i minerałów, cenne źródło zdrowia.

  1. Witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B4. B5, B6), witaminy C, A, K oraz E.
  2. Minerały: wapń, żelazo, mangan, miedź, mangan, potas, bor, fosfor, sód, cynk, kobalt.
  3. Kwasy organiczne: jabłkowy, szczawiowy, cytrynowy, kwas foliowy i nikotynowy.
  4. Naturalne barwniki pochodzenia roślinnego – antocyjaniny oraz kwasy fenolowe.
  5. Buraki zawierają dwa rzadko występujące składniki (pierwiastki), rubid i cez, które są do siebie podobne, zbliżone właściwościami i mogą zastępować potas.
  6. Barwę zapewniają burakom silne przeciwutleniacze (antyoksydanty).

Właściwości zdrowotne buraków.

  1. Soczyste buraki są bogate w jod, nazywany pierwiastkiem życia. Jod jest niezwykle istotnym elementem diety w przypadku osób cierpiących na niedoczynność tarczycy.
  2. Buraki uważa się za najlepsze, naturalne źródło betainy. Betaina (czerwień buraczana), chroni organizm, umożliwia jego prawidłowe funkcjonowanie, jest wchłaniana w niewielkim stopniu, po czym wydalana jest z organizmu z moczem.
  3. Buraki mają właściwości oczyszczające jelita, zapobiegają zaparciom, wspomagają wydalanie.
  4. Zawarte w burakach pektyny ułatwiają niszczenie bakterii gnilnych. Błonnik przyspiesza przemianę materii, wspomaga proces odchudzania.
  5. Buraki stanowią bogactwo przeciwutleniaczy, które wspomagają funkcjonowanie układu krwionośnego.
  6. Świeży sok z buraków to naturalny lek na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Sok zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów, poprawia przepływ krwi.
  7. Buraki są bogate w minerał o nazwie krzem, nazywany pierwiastkiem życia, a także pierwiastkiem hamującym mechanizm starzenia się organizmu.
  8. Buraki łagodzą dolegliwości przekwitania, objawy związane z menopauzą.
  9. Spożywanie buraków hamuje wzrost komórek guza rakowego w przypadku nowotworów piersi i prostaty.
  10. Buraki pieczone, gotowane i w postaci soków wzmacniają układ odpornościowy organizmu, w szczególności przed chorobami wywołanymi przez wirusy np. zapalenie oskrzeli, grypa czy angina.
  11. Betaina ma właściwości przeciwnowotworowe, bakteriostatyczne, bakteriobójcze oraz przeciwwirusowe i przeciwzapalne.
  12. Pieczone buraki zawierają składnik leków przeciwdepresyjnych (betanina).
  13. Betaina pomaga w przetwarzaniu tłuszczów, detoksykacji, chroni wątrobę przed toksycznym zatruciem alkoholowym.
  14. Sok z kiszonych buraków uzupełnia niedobór witamin i składników mineralnych, jest skuteczny na kaca.
  15. Spożywanie buraków zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby metabolicznej kości (osteoporozy), buraki zapobiegają zmianom miażdżycowym w tętnicach.
  16. Obecny w burakach tryptofan poprawia samopoczucie, jest „lekarstwem” na bezsenność i depresje.
  17. Buraki w diecie zmniejszają poziom cholesterolu LDL (zły cholesterol).
  18. Sok z buraków może poprawić słabe krążenie krwi w mózgu. Badania wykazały, że buraki w diecie mogą spowolnić rozwój demencji na wczesnym etapie, oraz złagodzić jej przebieg.
  19. Buraki zawierają cukier, nie są polecane w dużych ilościach przy cukrzycy. Indeks glikemiczny buraka wynosi 30. Należy unikać produktów o wartości IG powyżej 50.
  20. Buraki są źródłem żelaza. W 100 gr buraków zawartość żelaza to 1,7 mg, w soku z buraków to około 1 mg.
  21. Witamina B12 nazywana czerwoną witaminą, zawarta w burakach, łagodzi bóle stawów, dolegliwości w obszarze kręgosłupa lędźwiowego.
  22. Beta-karoten zawarty w burakach zmniejsza lub spowalnia niepełnosprawność narządów wzroku (zwyrodnienie plamki żółtej i zaćmę).

Ciekawostki o burakach

  1. W XIX wiecznej Anglii buraki były wykorzystywane do pozyskania czerwonego barwnika – czerwieni buraczanej. Kobiety używały soku z buraka jako naturalnego środka do farbowania włosów.
  2. W starożytnych kronikach sporządzonych w Asyrii przez urzędników buraki opisywane były jako rośliny ozdobne w legendarnych Wiszących Ogrodach Semiramidy w Babilonie w 800 roku p.n.e.
  3. Te popularne warzywa do Polski trafiły w XIV wieku, podawane były na stole Władysława Jagiełły.
  4. Zgodnie z legendą, buraki znane były już za panowania Piastów. Protoplasta dynastii Piastów, Kmieć Piast, częstował gości mięsem, rybami, grzybami i burakami podczas uczty z okazji postrzyżyn syna.
  5. Pod koniec XVIII wieku w burakach odkryto sacharozę.
  6. Niektórzy naukowcy twierdzą, że aż do XVIII wieku, barszcz sporządzano z owoców i łodyg zdziczałej rośliny barszczu zwyczajnego, przypominającej barszcz Sosnowskiego. Zupa miała ostro-kwaśny smak i lekko odurzające właściwości.
  7. W majątku Konary na Śląsku, w 1802 roku uruchomiono pierwszą w Polsce cukrownię na skalę przemysłową.
  8. Wrocławski działkowiec w 2011 roku wyhodował okaz buraka o wadze 5 kg.
  9. Plamy z buraka, możemy usunąć, posypując poplamione miejsce naturalnym środkiem czyszczącym, solą sodową kwasu borowego (boraks dostępny w aptece).
  10. W burakach znajduje się brom. Brom hamuje wydzielanie testosteronu, męskiego steroidowego hormonu płciowego, który wpływa na obniżenie potencji.
  11. Buraki i sok z buraków zawierają szczawiany. Nadmiar w diecie może zaostrzyć nasilenie objawów reumatyzmu, kamicy nerkowej oraz dny moczanowej.

Buraki w kuchni

Barszcz czerwony jest ważną, wigilijną potrawą, jak również smaczną wartościową zupą, niezależnie od pory roku. W kuchni polskiej znajdziemy przepisy na tradycyjne potrawy z burakami, jak i kulinarne odkrycia, z burakami w roli głównej. Pomysły na buraka to bardzo proste w przygotowaniu buraki z grilla, buraczane kotleciki inaczej wege-burgery, popularna botwina, smaczne na ciepło i zimno przekąski. Idealne dopełniają sałatki, musy, pasty. Buraki w kuchni to zdrowe odżywianie i pyszne smaki.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Enter Captcha Here : *

Reload Image