Przepis | Strona główna | Blog | Dlaczego jeść więcej owoców i warzyw?
Dlaczego jeść więcej owoców i warzyw?

Dlaczego jeść więcej owoców i warzyw?

Któż z nas nie pamięta klasycznego sloganu, którego uczono nas w dzieciństwie: “Pięć razy dziennie” w odniesieniu do spożywania owoców i warzyw? Według Światowej Organizacji Zdrowia, aby poprawić stan zdrowia i zminimalizować ryzyko chorób niezakaźnych, zalecana ilość tych produktów to dokładnie pięć dziennie, czyli nieco ponad 400 gramów dziennie.

Każda porcja, w zależności od rodzaju owocu lub warzywa, odpowiada: jednej filiżance bardzo małych owoców lub jednej filiżance sałatki, lub gotowanych warzyw. Ponadto WHO stwierdza, że aby osiągnąć korzystne rezultaty, należy spożywać co najmniej trzy sztuki, choć prawdą jest, że najbardziej wskazane jest pięć. Ale dlaczego tak duży nacisk kładzie się na jedzenie tak dużej ilości owoców i warzyw?

Dlaczego jeść więcej owoców i warzyw?

Korzyści płynące z jedzenia odpowiedniej ilości warzyw i owoców.

Głównym powodem, dla którego codzienne spożywanie tych bogatych w składniki odżywcze produktów jest tak bardzo zalecane, jest fakt, że zarówno owoce, jak i warzywa zawierają wszystkie niezbędne dla organizmu składniki odżywcze: błonnik, wodę, przeciwutleniacze, minerały i witaminy. Są one również niskokaloryczne i nie zawierają cholesterolu.

Są one podstawą, jeśli chcemy prowadzić zdrowy tryb życia. Ponadto, w przypadku najmłodszych członków rodziny, pomagają im w osiąganiu lepszych wyników w nauce oraz stymulują ich rozwój fizyczny i intelektualny. Wśród związków w nich zawartych znajduje się wiele witamin i minerałów.

  • Witamina A: niezbędna do utrzymania skóry, układu odpornościowego i wzroku.
  • Witamina C: zdolna do utrzymania zdrowych tkanek.
  • Foliany: pomagają w tworzeniu zdrowej krwi.
  • Błonnik: umożliwia prawidłowe funkcjonowanie tranzytu jelitowego.
  • Potas: pomaga utrzymać ciśnienie krwi w prawidłowych granicach oraz umożliwia optymalne funkcjonowanie układu nerwowego.
  • Woda: pomaga utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu.

Są to pokarmy niskokaloryczne, biorąc pod uwagę ich objętość, co pozwala schudnąć i utrzymać wagę. Pomagają one zapobiegać niektórym chorobom, takim jak problemy sercowo-naczyniowe, cukrzyca, a niektóre z ich związków są nawet w stanie zapobiec pojawieniu się niektórych rodzajów raka. Wszystko to skłania nas do traktowania owoców i warzyw jako źródła witalności, zdolnego do wydłużenia życia i cieszenia się zawsze dobrym zdrowiem.

Sezonowe owoce i warzywa, czyli jakie jeść w zależności od miesiąca?

Obecnie, dzięki importowi i produkcji owoców i warzyw w szklarniach przez cały rok, można cieszyć się tymi potrawami niezależnie od miesiąca, ale ideałem jest spożywanie sezonowych, lokalnie pozyskiwanych produktów, więc poniżej znajduje się lista idealnych składników na każdy miesiąc.

  • Styczeń: cykoria czerwona, czosnek, persymona, cebula, pasternak, brukselka, rzepa, bób, cytryna, mandarynka klementynka, jabłko i banan.
  • Luty: czerwona boćwina, awokado, karczoch, seler, kalarepa, sałata, czerwona kapusta, czerwone szparagi, świeży groszek, kiwi, czerwona pomarańcza.
  • Marzec: czosnek, rukiew wodna, cebula dymka, kapusta rzymska, mniszek lekarski, truskawki, laur, limonka, grejpfrut, rzodkiewka, kozibród i groszek.
  • Kwiecień: szczaw, kiełki buraka, cebula dymka, orzech tygrysi, zielone szparagi, truskawka, zielona perilla, pomarańcza, rukola i marchew.
  • Maj: morela, szczypiorek, wiśnia, czereśnia, śliwka, grzyb morelowy, świeże białe szparagi, sałata, liczi, melon, nektarynka, młody ziemniak i pokrzywa.
  • Czerwiec: morela, figi, cukinia, słodka cebula, malina, perilla czerwona, sałata nagietkowa, brzoskwinia wodna, gruszka, papryka zielona i pomidor gruszkowy.
  • Lipiec: borówki, bakłażan, czerwona cebula, śliwka mirabelka, kwiat cukinii, brzoskwinia paragwajska, kantalupa, ziemniak, gruszka, papryka i pomidor koktajlowy.
  • Sierpień: śliwka, agrest, opuncja, sałata rzymska, melon, okra, ogórek, gruszka biała, papryka czerwona, arbuz i pomidor sałatkowy.
  • Wrzesień: boćwina, pieczarka, kapusta, figa, kukurydza, mango, jabłko, brzoskwinia, jeżyna, gruszka, por, winogrono.
  • Październik: awokado, słodki ziemniak, dynia, kasztany, świeże daktyle, granat, jarmuż, kiwi, mandarynka, pigwa, gruszka konferencja i grzyby.
  • Listopad: karczoch, seler, ogórecznik, brokuły, persymona, jabłko, endywia, koper włoski, kumkwat, truskawka, burak.
  • Grudzień: roszponka, kalafior, endywia, szpinak, imbir, sałata dębowa, rzepa, pomarańcza, ananas, por.

Potrawy, które łączą w sobie owoce i warzywa.

Nie wiesz jak dodać te składniki do swojej codziennej diety? Nie martw się, oto lista pysznych i prostych dań, które pomogą Ci uzyskać dzienną dawkę owoców i warzyw, weź pod uwagę. Owoce dają nam ogromne możliwości, jeśli chodzi o śniadania, przekąski i desery: soki, smoothie, domowe lody, sałatki owocowe lub wypieki zawierające te pyszne składniki, takie jak owocowe naleśniki, ciasta lub ciasteczka. Jeśli chodzi o warzywa, istnieje jeszcze więcej możliwych kombinacji, aby stworzyć pyszne dania: kremy i przeciery, ratatouille, tempura warzywna, warzywa z grilla, warzywa pieczone, lub gazpacho.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*