Przepis | Strona główna | Blog | Kuchnia lekkostrawna na zdrowie dla każdego
Kuchnia lekkostrawna na zdrowie dla każdego

Kuchnia lekkostrawna na zdrowie dla każdego

Na temat zdrowych diet każdego roku powstają tysiące artykułów, które przekonują o skuteczności takiej, czy innej diety. Wśród licznych diet często mówi się o diecie lekkostrawnej lub o kuchni lekkostrawnej. Dietę lekkostrawną zalicza się do diet leczniczych, gdyż najczęściej towarzyszy ona osobom posiadającym kłopoty z układem pokarmowym.

Lecz nie tylko osoby chore stosują kuchnię lekkostrawną, bo coraz częściej osoby zdrowe postanawiają odżywiać się produktami i daniami lekkostrawnymi tak profilaktycznie dla zachowania zdrowia. I jeżeli nawet dieta lekkostrawna u ludzi zdrowych nie jest stosowana przez nich systematycznie, to przynajmniej jeden posiłek dziennie jest lekkostrawny i zazwyczaj jest to kolacja. I słusznie, że jest to kolacja, gdyż ciężkostrawne posiłki spożywane wieczorem bardzo źle wpływają na układ trawienny, utrudniają zasypianie i zdrowy sen oraz dają szereg nieprzyjemnych dolegliwości.

Dieta lekkostrawna stosowana zapobiegawczo, to również częsty sposób odżywiania się ludzi starszych, albo osób po operacjach układu pokarmowego lub kobiet w ciąży, którym często dokucza zgaga.

Kiedy wskazana jest taka dieta?

Kuchnia lekkostrawna jest wskazana i pomocna w przypadku owrzodzenia żołądka, owrzodzenia dwunastnicy, w stanach zapalnych błony śluzowej żołądka, przy zapaleniu jelit. A także w okresie ciąży oraz po operacjach układu pokarmowego, jak również w przypadku osób w podeszłym wieku.

Lekkostrawny jadłospis

Dieta lekkostrawna to nie jest kuchnia byle jaka i przyrządzana szybko, gdyż nie wolno w niej smażyć produktów i używać gotowych produktów, jak i ostrych przypraw i octu. Kuchnia lekkostrawna, to zdrowa, lecz pracochłonna kuchnia, bo menu trzeba modyfikować i wykazać się pomysłowością, aby wszystko było zdrowe, smaczne i urozmaicone.

Stosując się do zasad kuchni lekkostrawnej konieczne jest, aby w naszej kuchni zagościły potrawy przyrządzane na parze lub gotowane w wodzie, czy też pieczone w folii aluminiowej. Niedozwolone są potrawy smażone w głębokim tłuszczu, jak również pokarmy wędzone i peklowane. Nie należy też zagęszczać zup śmietaną lub zasmażką, a tylko zawiesiną mleka i mąki. Z pośród produktów żywnościowych zalecane są produkty chude, jak chude mięso i chude wędliny, chudy nabiał, pszenne pieczywo, biały ryż, słodkie owoce.

Czym się różni dieta lekkostrawna od diety ciężkostrawnej?

Dieta lekkostrawna od diety ciężkostrawnej różni się tym, że w diecie lekkostrawnej spożywane są pokarmy, które łatwo i szybko ulegają trawieniu i tym samym nie obciążają układu pokarmowego. Nie zalegają w jelitach, nie powodują wzdęć i innych niemiłych dolegliwości związanych z układem pokarmowym. Co w przypadku kuchni ciężkostrawnej takie przypadki mają często miejsce.

Stosując dietę lekkostrawną trzeba pamiętać o tym, że powinna ona dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, gdyż tylko wtedy człowiek będzie miał siłę i energię.

Niewłaściwy dobór produktów i duża ilość spożywanej żywności oraz niewłaściwa ilości posiłków jest jedną z głównych przyczyn dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Tylko zdrowe produkty, zdrowy styl przyrządzania dań, nieprzejadanie się i spożywanie co najmniej czterech posiłków dziennie jest drogą prowadzącą do zdrowego układu pokarmowego.

Jeden komentarz

  1. produkty gotowane na parze odgrywają naprawdę istotną rolę

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*