Przepis | Strona główna | Blog | Masz problem z gazami? Kilka naturalnych rozwiązań
Masz problem z gazami? Kilka naturalnych rozwiązań

Masz problem z gazami? Kilka naturalnych rozwiązań

Chociaż gazy nie są szkodliwe, powodują dyskomfort i ból. Choć może się to wydawać niewygodnym tematem musimy pamiętać, że jest to normalna reakcja organizmu, która w mniejszym lub większym stopniu dotyczy nas wszystkich. W tym artykule pomożemy Ci zrozumieć, dlaczego gaz występuje i, co ważniejsze, jak możemy go zredukować.

Co powoduje powstawanie gazów?

Obecność gazów w układzie pokarmowym jest normalną częścią procesu trawienia. Jeśli gazy są uporczywe lub bolesne przez dłuższy czas, należy skonsultować się z lekarzem. Istnieją trzy główne przyczyny powstawania gazu.

  • Aerofagia. Kiedy podczas jedzenia połykamy zbyt dużo powietrza, dlatego zawsze zaleca się powolne przeżuwanie i jedzenie. Papryczki chili, picie przez słomkę lub niektóre słodycze również mogą powodować gazy, ponieważ połykamy zbyt dużo powietrza, gdy je smakujemy.
  • Bakterie jelitowe. Niektóre pokarmy bogate w błonnik, węglowodany, tłuszcze, wraz z napojami gazowanymi, mogą powodować gromadzenie się gazów w żołądku i jelitach. Rodzaj diety i różnice we florze jelitowej powodują, że niektórzy ludzie produkują więcej gazu niż inni, a niektóre pokarmy powodują wzdęcia u niektórych osób, a u innych nie.
  • Nietolerancje pokarmowe. Kiedy nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo strawić lub wchłonąć danego rodzaju pokarmu, lub składnika odżywczego. Dzieje się tak w przypadku mleka i jego pochodnych u osób z nietolerancją laktozy, ponieważ ich organizm nie jest w stanie przetworzyć laktozy.
Masz problem z gazami? Kilka naturalnych rozwiązań

Rośliny, które mogą pomóc w redukcji gazów.

  • Koper włoski. Jest to bardzo aromatyczna roślina, która zmniejsza wzdęcia i skurcze żołądka. Równoważy funkcje układu trawiennego i jest zalecany przy złym trawieniu. Ze względu na swój łagodny smak i skuteczność polecany jest dla niemowląt i dzieci z dyskomfortem jelitowym.
  • Anyż. Ma właściwości trawienne i jest stosowany w celu zmniejszenia wzdęć brzucha. Wspomaga wydzielanie soków żołądkowych, co może zmniejszyć kwasowość.
  • Kminek. Ta roślina z rodziny kminkowatych ma właściwości przeciwskurczowe. Pomaga rozluźnić mięśnie, aby zapobiec bólowi i skurczom. Kminek poprawia przyswajalność innych ziół trawiennych, co czyni go idealną rośliną do mieszania w herbatach ziołowych.
  • Rumianek. Ta roślina jest najbardziej znana w zwalczaniu złego trawienia. Obecnie powszechnie proponuje się rumianek po dużych posiłkach, aby złagodzić niestrawność. Rumianek jest również wskazany w celu zmniejszenia wzdęć. Idealnie nadaje się do zażywania na noc, ponieważ pomaga zasnąć.
  • Buzdyganek. Jest to łupina gałki muszkatołowej i zawiera witaminy. Przyczynia się również do poruszania przewodu pokarmowego i łagodzi bóle żołądkowo-jelitowe. Zalecany jest w celu zapobiegania niestrawności i wymiotom.

Porady dietetyczne.

Niektóre pokarmy są trudniejsze do strawienia i powodują więcej gazów. Wiele osób jest bardziej wrażliwych na gazy, dlatego muszą one szczególnie uważać na swoje nawyki i dietę. Oto kilka wskazówek, których należy przestrzegać, aby zmniejszyć wzdęcia spowodowane jedzeniem.

  1. Dobrze ugotować nasiona roślin strączkowych. Jeśli ugotujesz je dokładnie i pozostawisz na godzinę w wodzie, w której się gotowały, nie będą produkować tyle gazów w jelitach. Jogurt na deser również może pomóc ich uniknąć.
  2. Napoje gazowane, takie jak napoje bezalkoholowe czy piwo, również przyczyniają się do powstawania nadmiaru gazów — to kolejny powód, by pić wodę!
  3. Pełne ziarna, rośliny strączkowe, owoce i warzywa są bogate w błonnik i mogą powodować gazy, jeśli nie jesteśmy do nich przyzwyczajeni. Spożywanie błonnika jest niezbędne dla naszego organizmu i nie powinniśmy rezygnować z jedzenia tych pokarmów, wręcz przeciwnie. Po prostu, jeśli mamy dzień, w którym czujemy się ciężsi, nie powinniśmy nadużywać tych pokarmów.
  4. Surowe pokarmy są trudniejsze do strawienia i mogą powodować więcej wzdęć niż pokarmy gotowane.
  5. Warzywa takie jak kapusta, brokuły i kalafior, powodują więcej wzdęć, ponieważ zawierają rodzaj cukru, który jest łatwiejszy do strawienia. Ale uwaga, nie powinno to być powodem do wyeliminowania tych warzyw z diety.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*