Przepis | Strona główna | Blog | Niech śledź króluje n a talerzu bo jet tego wart
Niech śledź króluje n a talerzu bo jet tego wart

Niech śledź króluje n a talerzu bo jet tego wart

Śledź jest gatunkiem ławicowej ryby morskiej. Stanowi on jeden z najważniejszych gatunków rybołówstwa. Śledzie żyją w dużych grupach zwanych ławicami na głębokości do 250 metrów. Żyją w Atlantyku, Oceanie Arktycznym, a także w morzu Bałtyckim. Osiągają długość od 30 do 45 centymetrów.

Śledzie należą do jednych z najbardziej cenionych i chętnie konsumowanych ryb tak dziś, jak i najdawniejszych czasach. Są bardzo łatwe do przechowywania z powodu zasolenia. Sporządza się z nich także konserwy i marynaty.

Śledź jest bardzo cennym pokarmem dla człowieka. Lecz wciąż zbyt mało i rzadko go konsumujemy. Najczęściej robimy to podczas Wigilii, dni postnych lub przyjęć okolicznościowych. A szkoda, że przynajmniej raz w tygodniu nie króluje na naszym stole, gdyż posiada szereg cennych właściwości.

Śledzie są bogatym źródłem dobrze przyswajalnego i pełnowartościowego białka, mikroelementów i witamin. Jednak największą ich zaletą jest posiadanie dużej ilości tłuszczu. Gdyż to właśnie w tłuszczu znajdują się jedno nasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które bardzo dobrze wpływają na nasz organizm. Dostarczają jemu żelaza, fosforu, jodu, miedzi.

Zalety śledzia:

  • wzmacnia serce
  • poprawia pamięć
  • wzmacnia koncentrację
  • poprawia nastrój i działa antydepresyjnie
  • przyspiesza metabolizm
  • reguluje ciśnienie krwi
  • przyspiesza spalanie tłuszczu
  • rozszerza naczynia krwionośne
  • redukuje zlepianie krwinek
  • zapobiega zakrzepom
  • obniża poziom cholesterolu
  • zwiększa odporność organizmu
  • bardzo dobrze wpływają na układ krążenia
  • wskazane jest przy niedokrwistości

Śledzie zaliczane są do ryb tłustych, lecz nie są one najtłuściejsze. Dbając o swoje zdrowie mogą sięgnąć po nie osoby odchudzające się. Gdyż w 100 gramach znajduje się tylko około 160 kalorii.

Wartość odżywcza śledzia świeżego

  • 160 kcal. w 100 gramach
  • 16, 3 g. białka
  • 10, 7 g. tłuszczu
  • 70, 9 g. wody
  • 0 g. węglowodanów

Wartość odżywcza śledzia solonego

  • 216 kcal. w 100 gramach
  • 19, 8 g. białka
  • 15, 4 g. tłuszczu
  • 48, 8 g. wody
  • 0 g. węglowodanów

A przepisy na ryby znajdziecie tutaj: ryby.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*