Przepis | Strona główna | Blog | Owoc kiwi. Potęga witamin. Najzdrowszy owoc świata
Owoc kiwi. Potęga witamin. Najzdrowszy owoc świata

Owoc kiwi. Potęga witamin. Najzdrowszy owoc świata

Kiwi to owoce aktinidii, pochodzą z południowo-zachodnich Chin, gdzie były ulubionym owocem rodziny królewskiej. Owoce nazywane również chińskim agrestem rosną na drzewiastych pnączach. Na początku XX wieku nasiona kiwi, sprowadzili do Nowej Zelandii misjonarze.

Na całym świecie uprawiane są liczne odmiany owocu kiwi. Na świecie znanych jest około 50 gatunków tego owocu. Kiwi dostępne są na rynku światowym przez cały rok. Uprawiane są w Nowej Zelandii, Chile, Japonii, Australii, USA, a także w Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Francji, Grecji czy Bułgarii.

Pierwsze plantacje odmiany kiwi (aktinidia ostrolistna) sadzone są również w Polsce. Do najpopularniejszych odmian aktinidii ostrolistnej w Polsce należą: „Ananasnaya”, „Bingo”, „Sentyabrskaya”, „Dr Szymanowski”, „Adam”, „Geneva”, „Weiki”, „Purpurna Sadowa”. Polska wersja kiwi jest znacznie mniejsza od znanej, tradycyjnej odmiany z importu.

Różni się wielkością owocu, skórka jest gładka bez charakterystycznego meszku, w środku jest również zielony miąższ. 100 gram mini kiwi to 1500 miligramów witaminy C. Owoce są aromatyczne, bardzo słodkie, można jeść je ze skórką. Mini kiwi to również roślina dekoracyjna, przeznaczona na pergole.

Wartości odżywcze i zdrowotne kiwi.

  1. Owoce kiwi zawierają cenne dla zdrowia witaminy: Tiamina (B1), Ryboflawina (B2), Niacyna (B3), Witamina B6, Foliany, Kobalamina (B12), Witamina A, Witamina D, Witamina E.
  2. Kiwi to bogactwo naturalnych mikroelementów: fosfor, wapń, magnez, sód, żelazo, miedź, cynk, mangan.
  3. Owoce kiwi to jagody o mięsistym, zielonym miąższu z licznymi nasionami i kwaśno-słodkim smaku. Kiwi dostarcza 100% dziennej zalecanej ilości witaminy C dla osoby dorosłej.
  4. Owoce mają trzy razy więcej witaminy C niż pomarańcza.
  5. Owoce kiwi zawierają więcej potasu niż banan.
  6. Dwa owoce kiwi zawierają więcej błonnika niż miska otrębów.
  7. Kiwi zawierają wysoki poziom witaminy E w porównaniu do innych powszechnie spożywanych owoców. Spowalniają proces tworzenia zmarszczek, poprawiają stan skóry.
  8. Owoce kiwi uzupełniają niedobór żelaza. Dzięki witaminie C wchłanianie żelaza jest bardziej skuteczne. Owoce polecane są kobietom w ciąży.
  9. Witamina C neutralizuje wolne rodniki, zapobiega stanom zapalnym i uszkodzeniom komórek.
  10. Wysoka zawartość witaminy C, E i potasu, zapobiega zatykaniu tętnic, zmniejsza ryzyko chorób serca i udaru mózgu.
  11. Owoce, mają właściwości moczopędne, wpływają na wydalanie wody z organizmu.
  12. Naukowcy z tajwańskiego Uniwersytetu Medycznego w Tajpej odkryli, że spożywanie kiwi przed snem wpływa na jakość i ilość snu. Wysoki poziom przeciwutleniaczy i wysoki poziom serotoniny ma wpływ na jakość snu.
  13. Serotonina (hormon szczęścia), pełni funkcję neuroprzekaźnika w ośrodkowym układzie nerwowym, pomaga w nauce, wspomaga pamięć, reguluje nastrój, korzystnie wpływa na stany depresyjne. Owoce są składnikiem wspomagającym dotlenienie mózgu.
  14. Kiwi, źródło potasu, ma wpływ na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Nadciśnienie tętnicze to ryzyko powstania choroby niedokrwiennej serca, zawału serca, udaru mózgu.
  15. Potęga witamin i minerałów zwiększa odporność organizmu. Właściwości przeciwgrzybicze, pomagają w unikaniu infekcji sezonowych.
  16. Owoce są źródłem silnych przeciwutleniaczy, luteiny i zeaksantyny. Spożywanie kiwi zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.
  17. Nasiona kiwi zawierają kwas alfa-linolowy i kwasy tłuszczowe omega-3, niezbędne dla zdrowia serca i stawów.
  18. Niski indeks glikemiczny (GI) wpływa na poziom cukru we krwi, dzięki czemu, owoce polecane są również osobom, z chorobami takimi jak cukrzyca typu I i II.
  19. Jeden owoc kiwi zawiera 40-50 kalorii. Są to owoce niskokaloryczne i bardzo sycące z uwagi na zawartość błonnika. 100 gram owocu to około 60 kcalorii i 2 gramy błonnika.
  20. Owoce zawierają aktynidynę, naturalny enzym rozkładający białko, łagodzący wzdęcia. Błonnik pomaga w trawieniu.
  21. Kiwi, źródło witaminy K uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi. Jeden owoc pokrywa w 90% zapotrzebowanie organizmu na pierwiastek niezbędny dla układu krwionośnego. Pozytywnie wpływa na hamowanie tworzenia się skrzepów krwi.
  22. Badania wykazały, że owoce mają wpływ na zwiększenie cholesterolu HDL (dobry cholesterol) i obniżają poziom trójglicerydów.

Ciekawostki o kiwi.

  1. Twardy owoc kiwi przechowywany w lodówce, dłużej zachowuje świeżość, zimno spowalnia proces dojrzewania. Przechowywanie w foliowej torbie, zapobiega utracie wilgoci. W lodówce można przechowywać owoce nawet 4 tygodnie.
  2. Owoce wyjęte z lodówki, ułożone na parapecie lub w wentylowanej, foliowej torbie wraz z bananem lub jabłkiem szybciej dojrzewają.
  3. Owoce kiwi zawierają enzymy proteolityczne, pod których wpływem galaretka nie stężeje. Galaretka stężeje, kiedy owoce sparzymy wrzątkiem i przestudzimy.
  4. Pestki kiwi naturalnie czyszczą jelita, to sposób na zaparcia. Kiwi należy zjeść na czczo i popić szklanką ciepłej wody.
  5. Kiwi nie należy łączyć z przetworami mlecznymi, gdyż zawarty enzym niszczy pełnowartościowe białko mleczne.
  6. Możemy, sami wykonać tonik do twarzy mieszając, sok z kiwi z wodą. Naturalne substancje zawarte w owocach, korzystnie wpływają na naszą cerę.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*