Przepis | Strona główna | Blog | Constructive Eating czyli konstruktywne jedzenie
Constructive Eating

Constructive Eating czyli konstruktywne jedzenie

Constructive Eating – co to i po co?

Ucząc dzieci nowych umiejętności, zawsze powinniśmy dbać o to, aby nie przedstawiać im złych wzorców. Dbać by każde wykonywane czynności były wykonywane w sposób poprawny. Nawet jeśli nie jest to łatwe od początku, to na pewno łatwiejsze niż korygowanie złych nawyków. To samo dotyczy wzorców związanych z jedzeniem.

Przychodzi taki etap w życiu każdego dziecka, w którym wprowadzamy go w świat jedzenia sztućcami. Po etapie poznawania jedzenia poprzez dotyk i po etapie jedzenia rękami, to naturalna droga nauki jedzenia. Pojawią się sztućce i od samego początku nauki jedzenia sztućcami powinniśmy dbać o budowanie poprawnych wzorców. Niestety tradycyjne sztućce, także te dla dzieci, nie są do końca przyjazne dzieciom. Powodują niejednokrotnie u nich frustrację gdy malec mimo wielkich chęci nie potrafi nabrać jedzenia. Tak zniechęcone dziecko odkłada sztućce przechodząc do tego co zna – brania jedzenie rączką.

Constructive Eating

My jako rodzice również przykładamy się do powstawania frustracji. Często mówimy “jedz szybko”, “kończ już bo musimy iść”, “nie baw się jedzeniem” a z drugiej strony dzieciak swoją niewyrobioną motoryką ma kłopot z nabraniem kęsa. Chciałoby, ale mu spada z widelca czy łyżki. Taka sytuacja frustruje go i zniechęca. Dodatkowo, gdy maluch jest na etapie samodzielności czyli znane nam wszystkim “ja sam”, na którym to etapie nie pozwala sobie pomóc, nakręca się koło problemów z jedzeniem.

Tu właśnie pojawiają się funkcyjne zestawy Constructive Eating. Specjalnie przystosowane dla dzieci w wieku od 18 miesięcy do 4 lat sztućce pomagają przejść przez etap nauki jedzenia sztućcami i od pierwszych dni wyrabiać tylko poprawne nawyki. Specjalnie zaprojektowane funkcyjne sztućce, funkcyjny talerz i mata podkładowa rozwiązują większość problemów, które pojawiają się podczas nauki jedzenia.

A z punktu widzenia dzieci? Nawet nie zorientują się, że to nauka jedzenia. Dla nich to będzie zabawa. Zapomnijmy więc o mówieniu “nie baw się jedzeniem” bo dzięki Constructive Eating właśnie przez zabawę uczymy się jeść. Dziecko dostaje narzędzia do konstruktywnej zabawy jedzeniem, której finałem jest wyczyszczony do ostatniego okruszka talerz. A to wszystko wyrabiając odpowiednie nawyki związane z jedzeniem i posługiwaniem się sztućcami.

Constructive Eating

Constructive Eating – z czego się składa?

Zestaw Constructive Eating to trzy produkty: funkcyjne sztućce, funkcyjny talerz i funkcyjna mata. Do nabycia oddzielnie lub w zestawach. Każdy element odpowiada za budowę innych nawyków podczas jedzenia ale współdziałają jeśli stosowane wspólnie. Mogą być używane osobno lub kompleksowo w zestawach. Te trzy elementy to:

Sztućce funkcyjne

  • Łyżka – nasza łyżka w zestawie różni się funkcyjnie od łyżki z dorosłego świata. Poprzez spasowanie z miejscem nakładania na talerzu funkcyjnym (tzw. rampa załadunkowa) sprawia, że nie nabierze się zbyt dużych kęsów. Dodatkowe prowadnice na łyżce pomagają w utrzymaniu poziomu podczas manewrowania.
  • Widelec – przygotowany w trzech odsłonach widelec w połączeniu z funkcyjnym miejscem nakładania i prowadnicami pomoże dzieciom nałożyć nawet najmniejszy kęs. Specjalnie skonstruowany poprzez zazębianie się z dnem talerza ułatwia nabranie nawet najmniejsze ziarenka zielonego groszku.
  • Popychacz – służy do pomocy w nakładaniu jedzenia. Dzieci naturalnie przy nakładaniu pomagają sobie paluszkiem. Nie potrafią zastąpić paluszka nożem jak to robią dorośli (wymaga to zupełnie inaczej ułożonego nadgarstka, wygiętego do zewnątrz). Aby dać im narzędzie do tego przygotowano popychacz – czyli narzędzie motorycznie przypominające nakładanie palcem a pełniące funkcję pomocniczą podczas jedzenia taką jak nóż.

Talerz funkcyjny

Talerz funkcyjny Constructive Eating to odpowiedź na potrzeby dzieci. Specjalnie przystosowany do sztućców, ma wyznaczone sektory funkcyjne. Posiada większe i mniejsze miejsca na jedzenie – tak aby nie mieszało się na talerzu i aby było w odpowiednim miejscu gdy dziecko będzie jadło. Drugim elementem są specjalne rampy do nabierania jedzenia. Specjalnie skonstruowane pozwalają na załadunek jedzenia na łyżkę. Dodatkowo miejsce na ładunek widelcem – ułatwia nabranie nawet najmniejszego zielonego groszka poprzez konstrukcję pozwalającą na podebranie widelcem spasowanym z miejscem załadunku dna talerza.

Mata funkcyjna

Mata funkcyjna, dzięki zaciemnieniu miejsca na talerz, widelec, łyżkę i popychacz, uczy odpowiedniego i optymalnego ułożenia talerza i sztućców. Na macie przedstawiona jest także historia nawiązująca do serii wraz z nauką zdrowych nawyków żywieniowych.

Constructive Eating – jakie serie?

  • Construction Line – seria budowlana – pierwsza seria jaką stworzono w ramach Constructive Eating. W skład zestawu wchodzą sztućce (buldożer popychacz, widlak widelec i ładowarka łyżka) oraz funkcyjny talerz budowlany i mata budowlana. To wszystko dla małych miłośników budowy, konstrukcji, inżynierów i technologii.
  • Garden Fairy Line – seria wróżek ogrodowych – to kolejna odsłona serii od Constructive Eating. Tym razem przeniesieni jesteśmy w bajkowy świat wróżek ogrodowych. Sztućce w zestawie to popychacz motyka, widelec widły i łyżka łopatka. Do tego funkcyjny talerz i mata przedstawiająca świat ogrodowych wróżek na amerykańskiej farmie.
  • Dino Line – seria przyjacielskich dinozaurów – trzecia seria Constructive Eating to seria z przyjacielskimi dinozaurami. W roli głównej występują popychacz Triceratops, widelcowy Stegozaur i łyżeczkowy Ankylozaur. Do tego funkcyjny talerz dinozaurowy oraz mata podkładowa przedstawiająca świat okresu kredy.

Bezpieczeństwo Constructive Eating

Zestawy Constructive Eating wyprodukowane są w całości w USA według najbardziej rygorystyczne standardy obowiązujące nie tylko w USA, ale również na rynkach międzynarodowych w tym w UE i w Polsce takich jak: CPSIA, FDA 21 CFR 175-178, F963, EN71, EN 10/2011, EN 1935:2004, GCC BD131704-01, California Prop 65 i wiele innych standardów bezpieczeństwa. Dodatkowo nie zawierają BPA (bisfenolu A), nie zawierają ołowiu, nie zawierają PVC, nie zawierają żadnych ftalanów, nie zawierają DEHP, DBP, BBP, DIDP, DnOP i DINP. Nie zawierają farb i lakierów (nie są malowane a łączone z elementów o różnych kolorach) wiec nie ma obawy, że dziecko zje barwnik. Są bezpieczne do użycia w mikrofalówkach i w zmywarkach co potwierdzają odpowiednie atesty.

Nagrody i wyróżnienia

Sztućce zdobyły wiele wyróżnień, także w popularnych amerykańskich konkursach w tym zwycięzca Tillywig Toy Awards w kategorii “Zabawki”, zwycięzca rankingu Dr.Toy w kategorii “najlepszy produkt wakacyjny” oraz “najlepszy produkt dziecięcy” czy choćby The Toy Man Awards of Excellence. Produkty i usługi, które otrzymały “The Toy Man Award of Excellence” uzyskały średnią ocenę 5 gwiazdek, co stanowi najwyższy poziom oceny.

Dodatkowo, sztućce są wyróżniane przez amerykańskie autorytety, w tym znaną Stevanne Auerbach, PhD, wiodącym ekspertem w w USA dziedzinie zabawy, zabawek i produktów dla dzieci. Z ponad 30-letnim doświadczeniem, dr Auerbach włącza do swoich corocznych programów nagród produkty edukacyjne, rozwojowe i rozwijające umiejętności, pochodzące od najlepszych producentów zabawek.

Produkt wyróżniany także przez fizjoterapeutów, logopedów i terapeutów dziecięcych (w tym pracujących z dziećmi autystycznymi)

Więcej informacji

Więcej o sztućcach można przeczytać w szerszym opracowaniu na stronie prostepesto.pl pod linkiem: https://prostepesto.pl/constructive-eating-polska/ a produkty do kupienia są w sklepie prowadzonym w serwisie prostepesto.pl pod adresem: https://prostepesto.pl/sklep/.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*