Przepis | Strona główna | Blog | Złodzieje czasu we współczesnym świecie
Złodzieje czasu we współczesnym świecie

Złodzieje czasu we współczesnym świecie

Obecnie bardzo dużo osób dostrzega, że ciągle brakuje im czasu. Chcemy być aktywni zawodowo i towarzysko, mieć rodzinę, pasje oraz dbać o dom. Niestety na wszystkie te aktywności często brakuje nam czasu. Warto więc przyjrzeć się temu, jakie są nasze główne pożeracze czasu.

Internet i portale społecznościowe

Internet to bardzo wciągające medium. Bardzo często wchodzimy tylko na chwilę żeby coś sprawdzić i nagle okazuje się że upłynęły dwie godziny a praca czeka. Szczególnie rozpraszające są portale społecznościowe. Nie chodzi oczywiście o to, żeby w ogóle z nich nie korzystać ale należy wyznaczyć sobie czas, kiedy możemy to robić. Zawsze należy trzymać się zasady, że najpierw wykonujemy pracę i swoje główne obowiązki. Na korzystanie z mediów społecznościowych można zostawić sobie na przykład kwadrans wieczorem czy dłuższy czas w weekendy.

Złodzieje czasu we współczesnym świecie

Plotkowanie i rozmowy przez telefon

Wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele czasu traci na rozmowach telefonicznych. Wyobraźmy sobie, że codziennie dzwonimy do mamy czy koleżanki i jeśli każdego dnia, taka rozmowa pochłania godzinę, to naprawdę tracimy dużo cennego czasu. Warto ograniczyć te rozmowy, które nie wnoszą nic dobrego do naszego życia, bo skupiają się na przykład na plotkowaniu czy mówienie o rzeczach mało ważnych. Jeśli z kolei dzwonimy do danej osoby w konkretnej sprawie a wiemy, że ona zawsze się długo rozgaduje, to lepiej coś takiego załatwić drogą mailową.

Niechciane połączenia telefoniczne

Coraz więcej słyszy się o spamie telefonicznym. Jakkolwiek poradziliśmy sobie ze spamem w wiadomościach mailowych, tak do dziś nie możemy poradzić sobie z telemarketingiem i niezamawianymi ofertami handlowymi przez telefon. Doskonale znamy przecież telefony od przedstawicieli fotowoltaiki, stało się to już wręcz memiczne. Więcej o niechcianych połączeniach przeczytacie tutaj. W kwestii unikania marnowania czasu przez niechciane połączenia chodzi raczej o nieodbieranie numerów, których nie znamy i korzystanie z serwisów typu ktoto.info.

Bałagan w domu i w miejscu pracy

Zdecydowana większość z nas nie lubi sprzątać. Niestety pewien stopień uporządkowania jest nam niezbędny do dobrego funkcjonowania i skupienia. Należy przyjrzeć się temu, czy przypadkiem nie tracimy bardzo dużo czasu na ciągłe szukanie kluczy, telefonu albo dokumentów. Aby uniknąć takich sytuacji należy dla każdej rzeczy wyznaczyć miejsce w domu i zawsze od razu odkładać ją w to miejsce.

Perfekcjonizm

Gdy mamy wiele zadań do wykonania nie możemy robić wszystkiego idealnie, bo czas będzie się niebezpiecznie przeciągał. Jest taka zasada, która mówi, że zrobione jest lepsze od doskonałego. Warto się tego trzymać, bo gdybyśmy chcieli każdą rzecz doprowadzać do perfekcji, ulepszać, poprawiać, to nigdy nie posuniemy się do przodu w kwestiach dla nas ważnych. Zawsze więc trzeba zachować zdrowy rozsądek.

Brak asertywności

Często niezauważonym pożeraczem czasu jest brak asertywności. Być może ty również nie potrafisz odmawiać i bardzo często zajmujesz się sprawami innych ludzi. Zawsze gdy ktoś poprosi cię o pomoc najpierw zastanów się czy rzeczywiście twoja obecność przy danym zadaniu jest niezbędna. Być może takiej osobie można podpowiedzieć inne rozwiązanie, które również odciąży ciebie. Z kolei gdy widzisz że w twoim otoczeniu są osoby, które nieustannie próbują się tobą wysługiwać, to znak że należy z nimi rozluźnić kontakty.

Robisz kilka rzeczy naraz

Bardzo ważną zasadą produktywności jest to, aby w jednym czasie wykonywać tylko jedną rzecz, skupiać się na niej i zrobić ją od początku do końca. Niestety wiele osób ma zgubny zwyczaj przerywania danego zadania innymi zadaniami, które w danym momencie przyjdą nam do głowy. Zdecydowanie warto się tego oduczyć, bo przez takie nawyki tylko niepotrzebnie się rozpraszamy i tracimy mnóstwo czasu.

Niechęć do delegowania

Wiele osób boi się delegowania zadań. Zwykle takie osoby są przekonane, że tylko one same, osobiście są w stanie coś wykonać dobrze. Tymczasem nikt nie może być dobry we wszystkim i nie jest w stanie sam wykonywać tak wielu zadań. Jeśli prowadzisz firmę i masz pracowników, to zdecydowanie powinieneś przydzielać im te zadania, przy których twoja obecność nie jest niezbędna. Osoby prywatne również mogą delegować różne zadania po prostu za nie płacąc. Dotyczy to na przykład cateringu dietetycznego, pralni, myjni samochodowej.

Tracisz czas na zakupach

Zastanów się jak dużo czasu tygodniowo spędzasz w sklepach. Gdy spróbujesz to policzyć z pewnością okaże się, że zatrważająco dużo. Aby tak się działo czuwają nad tym specjaliści od marketingu zatrudnieni w sieciach handlowych. Wobec nas konsumentów stosują oni liczne manipulacje, które mają sprawić, że w sklepach i centrach handlowych spędzimy dużo czasu i zostawimy jak najwięcej pieniędzy. Tymczasem warto robić przemyślane zakupy i wystrzegać się tych spontanicznych. Dobrym sposobem na zaoszczędzenie czasu, jest robienie także zakupów przez Internet.

Dojazdy

Są osoby, które dziennie na dojazdach pracą nawet trzy, cztery godziny. Jest to bardzo dużo czasu. O ile dojazd do pracy często jest niezbędny, to warto się zastanowić czy koniecznie musimy jechać na drugi koniec miasta po tańsze zakupy spożywcze. Bywa i tak, że jeździmy w całkiem inne lokalizacje, po to by skorzystać z zajęć fitness, w inną stronę jedziemy do kosmetyczki a w jeszcze inną do biblioteki. Warta to wszystko lepiej sobie zorganizować, tak aby za jednym wyjazdem załatwiać kilka spraw, które są po drodze.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*