Przepis | Strona główna | Blog | Banany. Zdrowa, tropikalna, bananowa kuchnia
Banany. Zdrowa, tropikalna, bananowa kuchnia

Banany. Zdrowa, tropikalna, bananowa kuchnia

Banany należą do owoców o wielu właściwościach zdrowotnych i do najpopularniejszych owoców tropikalnych. Z botanicznego punktu widzenia uznawane są jako byliny i jagody. Banany uprawiane są od tysięcy lat. Prawdopodobnie uprawiane były na terenach Azji Południowej już pięć tysięcy lat temu. W XVI wieku portugalscy żeglarze, podróżnicy i odkrywcy przywieźli banany z Afryki Zachodniej do Nowego Świata.

Banany. Zdrowa, tropikalna, bananowa kuchnia

Uprawy rozpowszechnione są niemal na wszystkich kontynentach o ciepłym klimacie od Ameryki Południowej i Środkowej po Azję, Afrykę i Australię. Obecnie uprawiane są w niemal 100 krajach. Największe plantacje znajdują się w Indiach, Chinach, Peru, Ekwadorze, Indonezji, na Filipinach i Brazylii.

Znanych jest 300 odmian bananów a gatunków uprawnych około 20. Owoce bananów bogate są w składniki odżywcze. Dostarczają cennych witamin: C, E, śladowe ilości witaminy A i K, a także witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6). Owoce bananów to skarbnica mikro i makro elementów, składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawierają szczególnie dużo potasu, znajdziemy w nich również cyk, magnez, żelazo, wapń, fosfor, fluor, sód. Banany dostarczają węglowodanów (cukrów), błonnika pokarmowego, a także niewielkie ilości tłuszczów. Na uwagę zasługuje obecność aminokwasów, które wspomagają wzrost i utrzymanie masy mięśniowej.

Przepisy na bananowe dania:

Banany, źródło zdrowia.

  1. Banany są owocami o najwyższej zawartości potasu. Stabilizują poziom ciśnienia krwi, poprawiają elastyczność w żyłach krwionośnych oraz tętnicach osłabiają czynniki rozwoju zmian miażdżycowych, ataków serca, oraz udarów.
  2. Prebiotyki powszechnie nazywane fruktooligosacharydami są zapasowymi cukrami roślinnymi, regulują pracę przewodu pokarmowego, poprawiają florę bakteryjną w jelitach, zwiększają wchłanianie składników odżywczych. Banany warto jeść podczas brania antybiotyków.
  3. Dopamina zawarta w bananach poprawia nastrój, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, poprawia pamięć.
  4. W bananach znajduje się pektyna, substancja odżywcza, która obniża poziom złego cholesterolu LDL, poprawia insulinowrażliwość, oczyszcza organizm z toksyn.
  5. Żelazo jest składnikiem hemoglobiny (barwnika krwi) i mioglobiny (znajduj się w mięśniach). Żelazo zawarte w bananach odgrywa rolę budulca czerwonych krwinek, przez co polecane są przy anemii.
  6. Magnez w bananach skutecznie łagodzi bóle miesiączkowe, rozluźnia mięśnie, reguluje cykle miesiączkowe.
  7. Witamina A, E oraz B6 to grupa witamin wspomagająca odporność organizmu osłabionego przez infekcje.
  8. Karotenoidy jako naturalne antyoksydanty chronią przed chorobami przewlekłymi, są naturalnymi składnikami krwi i tkanek.
  9. Banany neutralizują kwasy żołądkowe. W codziennej diecie nie podrażniają żołądka, łagodzą soki trawienne, eliminują zgagę.
  10. Witamina B oraz magnez łagodzi stres i zmęczenie.
  11. Tryptofan nazywany jest hormonem szczęścia.
  12. Indeks glikemiczny bananów zależy od stopnia dojrzałości owoców. W przypadku dojrzałego banana wynosi 51, w bananie z zieloną skórką spada do 30. Osoby chorujące na cukrzycę powinny jeść banany mniej dojrzałe.
  13. Banany dzięki dużej ilości potasu można podawać dzieciom, gdyż wspomagają leczenie biegunki.
  14. Skórka banana ma prozdrowotne właściwości. Wykorzystywana jest do leczenia kurzajek, posiada enzymy łagodzące ból, obrzęk i ukąszenia owadów.
  15. Banany przejrzałe, z ciemnymi plamami na skórce posiadają największą ilość wartości zdrowotnych.

Ciekawostki o bananach

  1. Banany są uważane za najstarsze rośliny uprawiane przez człowieka. O bananach wspomina starohinduski epos datowany na VII-VI w.p.n.e. W IV w.p.n.e. Bananów próbował Aleksander Wielki podczas wyprawy do Indii.
  2. Wizerunki na egipskich i asyryjskich freskach i rzeźbach potwierdzają, że banany były znane za czasów faraonów.
  3. Banany w 75% składają się z wody, zawierają dużą ilość kalorii – 100 g owocu to 90 kcal.
  4. Nazwa banan pochodzi od arabskiego słowa banan, oznaczającego „palec”, kształtem przypominający ludzki palec lub afrykańskiego języka wolof, określenia „banaana”.
  5. Na przeciętnej bananowej łodydze rośnie 240 sztuk owoców.
  6. Skórka banana ma właściwości wybielające. Wewnętrzną stroną bananowej skórki można wybielać zęby.
  7. Skóra banana wykorzystywana jest do polerowania srebra.
  8. Banany to cenny składnik kompostu do roślin doniczkowych i ogrodowych.
  9. Nieprawdą jest, że w końcówkach bananów są pasożyty wywołujące groźną chorobę. Ciemna końcówka banana to pozostałość po kwiatostanie.
  10. Aby przyspieszyć proces dojrzewania bananów należy je przechowywać z jabłkami, które wydzielają etylen.

Banany doskonale znane są w kuchniach całego świata. Można dodawać je do deserów, wypieków, jeść na surowo w połączeniu z innymi owocami, w postaci suszu, dodawać do sałatek, do płatków owsianych lub musli w połączeniu z mlekiem jako śniadaniowy dodatek, jako koktajl bananowy w połączeniu z owocami oraz warzywnymi. Banany to również składnik dań obiadowych, nadają się do białych mięs, do smażenia i grilowania.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Enter Captcha Here : *

Reload Image