Biznes gastronomiczny po pandemii. Kilka praktycznych porad

Biznes gastronomiczny po pandemii. Kilka porad

Właściciele restauracji mają dobre praktyki i odnoszą szczególne sukcesy, jeśli chodzi o dobre praktyki biznesowe. Niezależnie od tego, czy mówimy o lojalności klientów, przyciąganiu klientów czy dobrych praktykach zarządzania, często są oni mistrzami w tej dziedzinie. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym z tych lekcji, z których każdy może wyciągnąć wnioski.

Biznes gastronomiczny po pandemii. Kilka praktycznych porad

Znajomość klienta.

Jeśli jest jakiś obszar, w którym firmy powinny czerpać inspirację od restauratorów, to jest to wiedza o kliencie. Nie jest rzadkością, że jeśli pójdziesz do restauracji dwa razy, kelner ma już pomysł, co zamierzasz zamówić. Ich zdolność do zapamiętywania jest często zaskakująca i przypomina nam, jak łatwo można osiągnąć lojalność, uznając, że każdy klient jest naprawdę ważny.

Nie ma sensu mieć dobrego CRM, jeśli nie wykorzystujemy danych o klientach lub nie oferujemy im czegoś, co odpowiada ich oczekiwaniom. Twoja zdolność do przypomnienia sobie, kiedy ostatnio z nimi rozmawiałeś lub do zapamiętania szczegółów jest fundamentalna. To prawda, że zawsze miło jest nie czuć się jak chodzący sprzedawca lub musieć powtarzać krok po kroku, aby zrealizować zamówienie, które składasz regularnie.

Optymalizacja działań.

Kolejnym punktem, który pozostaje lekcją, którą należy wyciągnąć z biznesu restauracyjnego, jest organizacja. Często zdarza się, że restauracja jest bardzo dobrze zorganizowana. Jeśli wszyscy mają swój własny sposób pracy, każda osoba ma ściśle określoną rolę, np. opiekuje się określonymi stolikami, kuchnią czy kasą. Celem jest, aby każda osoba pracowała w optymalny sposób.

Szybkość, z jaką klient jest obsługiwany lub szybkość, z jaką odbywają się “transakcje”, pozostaje kluczowa, zwłaszcza w okresie godziny policyjnej, kiedy czas pomiędzy zamówieniem a jego dostarczeniem jest niezwykle krótki. Można to osiągnąć tylko dzięki dobrej znajomości produktu, utrwalonym nawykom, dobremu wyposażeniu gastronomicznemu i umiejętności organizacji zgodnie z priorytetami.

Przyciąganie klientów.

Jest to okres stosunkowo intensywnego uczenia się i wyraźnie widać, że umiejętność dostosowania się w tym obszarze została wystawiona na próbę dla restauratorów. Wiele z nich musiało szybko przekształcić swoją działalność, aby dostosować się do nowych przyzwyczajeń konsumentów, niezależnie od tego, czy chodzi o dania na wynos, dostawy czy po prostu oferowanie swoich produktów w Internecie.

Należy wziąć pod uwagę, że czasami cały obieg dystrybucji lub sprzedaży został przekształcony w celu dostosowania do obecnych warunków. Przyciąganie klientów pozostaje wyzwaniem dla restauratorów i trzeba przyznać, że niektórzy z nich, którzy wcześniej polegali wyłącznie na klientach przychodzących do ich restauracji, musieli dostosować się do zamówień online lub sprzedaży na wynos, aby nadal przyciągać swoich klientów.

Uśmiechnij się najpierw.

Chociaż restauracje ucierpiały z powodu lockdownu, większość z nich nie straciła zdolności do uśmiechania się i ciepłego powitania. To świetne przypomnienie, że klienci nie powinni być obiektem wahań nastrojów Twoich lub Twojego personelu. Wasza zdolność do nie przekazywania negatywnej energii pozostaje fundamentalna, nawet jeśli wszyscy pozostają ludźmi i czasami nie jest łatwo wziąć to na siebie.

Jest jasne, że klient nie jest tam po to, aby cierpieć z powodu Twoich problemów, ale raczej po to, aby być zadowolonym z zakupu. Trudno jest być w dobrym nastroju, gdy obok masz maszynę do reklamacji, więc bądź tak szczęśliwy, jak to tylko możliwe i bądź pozytywnie nastawiony. To nie tylko pomoże Ci sprzedać, ale także sprawi, że poczujesz się lepiej, ponieważ im więcej pozytywnych myśli masz, tym bardziej pozytywny stajesz się.

Dobry stosunek jakości do ceny.

Gastronomia pozostaje jednym z obszarów, w których stosunek jakości do ceny jest często najbardziej fundamentalny. Dwie restauracje o identycznej tematyce mogą nie odnieść takiego samego sukcesu obok siebie. Chociaż lokalizacja może być ważnym czynnikiem (podobnie jak pozycjonowanie w wyszukiwarkach), to często stosunek ceny do jakości pozostaje kluczem do sukcesu w tej dziedzinie. Im lepsza jest ona dla Twojego klienta lub im bardziej zgodna z jego oczekiwaniami, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona on zakupu.

Nie chodzi o to, czy produkt jest z najwyższej półki, jak w przypadku restauracji dla smakoszy, ale o to, czy jakość, którą oferujesz, jest dobrym ekwiwalentem za płacenie więcej. Należy również pamiętać, że jakość zależy od klienteli, którą chcesz przyciągnąć i która jest obecna w Twoim obszarze działania. Musi on pasować do ceny, którą są skłonni zapłacić i do Twojej marży. W przeciwnym razie możesz znaleźć się bez klientów lub w trudnej sytuacji finansowej.

Klienci przyciągają innych klientów.

Mimo że nie jest to już możliwe ze względu na kryzys zdrowotny, właściciele restauracji umieszczali pierwszych przybyłych w widocznych miejscach, aby przyciągnąć innych klientów. Trzeba powiedzieć, że każdy ma naturalną tendencję do myślenia, że restauracja jest pełna z jakiegoś powodu. Niezależnie od tego, czy mówimy o opiniach klientów czy rekomendacjach, ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że jest to prawdziwa okazja do rozwoju obrotów, nawet jeśli nie jesteś rozczarowany. Obszar ten jest wciąż aktualny i stał się zasadą obowiązującą w sieci podczas dokonywania zakupów.

Jeden komentarz

  1. Bardzo fajny, przydatny artykuł. Ja z kolei pokochałam na nowo gotowanie w trakcie pandemii, bo chwilę przed lockdownem kupiłam Thermomixa od przedstawicielki z xxxxxxxxxxxxxx i zaczęłam testować przepisy. Wcześniej też lubiłam gotować, ale to ile czasu można zaoszczędzić przy gotowaniu z Thermomixem to jest szok 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*