Kafeteryjny system wynagrodzeń - dla czego biznes go potrzebuje

Kafeteryjny system wynagrodzeń – dla czego biznes go potrzebuje

O systemie kafeteryjnym nie słyszał każdy, a jest to rozwiązanie bardzo intrygujące i warte bliższego poznania. System ten powstał w Stanach Zjednoczonych, gdzie zarobki były na tyle wysokie, że zaczęto szukać innych, pozapłacowych elementów motywacji pracowników. Co to takiego i dlaczego warto rozważyć zastosowanie takiego systemu?

Czym jest system kafeteryjny?

Aby efektywnie wykorzystywać zalety systemu kafeteryjnego trzeba zrozumieć co to takiego jest. Z całą pewnością powinien go poznać każdy, kto prowadzi własny biznes i zatrudnia pracowników. Kafeteryjny system wynagrodzeń jest jednym z elementów, jakie można wyróżnić w ramach elastycznego wynagradzania pracowników.

Każdemu pracownikowi za wykonaną pracę należy się zapłata, zgodnie z ustaleniami umowy. Jednak poza podstawową płacą wielu pracodawców decyduje się na wprowadzenie dodatkowych elementów, których obecność ma działać na pracowników motywująco. Istotą systemu jest pozostawienie pracownikowi możliwości wyboru – wskazywane są różne warianty i możliwości, aby każdy mógł zdecydować, jakie elementy są dla niego najcenniejsze i wybrać samodzielnie to, na czym mu zależy.

Jak stworzyć skuteczny system kafeteryjny i dlaczego warto?

Firmy powinny pamiętać, że nie wystarczy sam system kafeteryjny, bo musi on być jeszcze tak skonstruowany, aby był skuteczny. Istotne są tu dwa aspekty – z jednej strony interes pracodawcy, czyli opłacalność takiego rozwiązania. Czasem jest ciężka do ocenienia, ponieważ efekty nie zawsze będą mierzalne w ujęciu finansowym, gdyż chodzi tu o motywację pracownika i zwiększenie jego efektywności w pracy. A to nie zawsze można ocenić tak łatwo. Tworząc system kafeteryjny należy pamiętać o jego konstrukcji, aby była zachętą dla pracownika do dalszej, efektywnej pracy. Bo system ten tworzony jest z myślą o pracowniku, w ramach przewidzianego na ten cel budżetu. Skuteczność systemu zależy od ustalonych w nim elementów składowych. Dobrą praktyką jest wsłuchanie się w potrzeby pracowników. W zależności od specyfiki danego zakładu czy działu – kierownik może z personelem porozmawiać, poznać oczekiwania albo można przygotować i przeprowadzić ankietę. Świetnie sprawdzić mogą się elementy, jak prywatna opieka medyczna, karty abonamentowe na siłownię czy bony na zakupy w wybranych sklepach.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*