Przepis | Strona główna | Blog | Korzyści płynące z jedzenia słodkich ziemniaków.
Korzyści płynące z jedzenia słodkich ziemniaków.

Korzyści płynące z jedzenia słodkich ziemniaków.

Przez długi czas pogardzany i kojarzony z potrawą biednego rolnika, słodki ziemniak stał się dziś gwiazdą, goszczącą nawet na talerzach wielkich szefów kuchni. Ku uciesze naszych kubków smakowych i naszego organizmu, ponieważ oprócz tego, że jest smaczna, bulwa ta jest pełna korzyści zdrowotnych. Przyjrzyjmy się bliżej jego pochodzeniu, zaletom i sposobom delektowania się nim.

Korzyści płynące z jedzenia słodkich ziemniaków.

Krótka historia słodkiego ziemniaka.

Kuzynka ozdobnej ipomoea o dużych niebieskich kwiatach, słodki ziemniak znany jest potocznie jako ziemniak, ponieważ wygląda jak nasz ziemniak. Nie rośnie jednak dobrze we Polsce, gdzie ciepły sezon jest zbyt krótki, aby mogła się rozwijać.

W rzeczywistości bulwa, którą znamy od czasów Krzysztofa Kolumba, pochodzi z tropikalnej Ameryki, gdzie narodziła się i była uprawiana przez wieki. Tam nazywa się ją “batata” lub “comate”. W Polinezji znany jest pod nazwą “kumara”. Jego przybycie na wyspy południowego Pacyfiku do niedawna było jeszcze przedmiotem kontrowersji.

Rozważano zagadkę: czy warzywo to rozproszyło się naturalnie za sprawą morza i wiatru, czy też było wynikiem kontaktów między prekolumbijskimi nawigatorami a ludami Polinezji? Pierwsza teoria została ostatecznie utrzymana.

Dla zdrowego serca.

Słodki ziemniak zawiera antyoksydanty, które ograniczają nadciśnienie i utlenianie złego cholesterolu. Jego liście, które również można spożywać, mają właściwości ochronne na ściany naczyń krwionośnych. Jest to dobry pokarm dla serca, który zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Przeciwko rakowi.

Kilka badań wykazało, że regularne spożywanie słodkich ziemniaków może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet po menopauzie. Jeśli chodzi o liście, to chronią one przed rakiem płuc.

Dla pięknej skóry.

Ta egzotyczna bulwa jest pełna witaminy C, witaminy E i beta-karotenu. Częste spożywanie nadaje zdrowy blask i pomaga zwalczać starzenie się skóry. Japoński słodki ziemniak, o białym miąższu i fioletowej skórce, zawiera nawet kwas hialuronowy. Prawdziwy krem przeciwzmarszczkowy, na talerzu!

Dla zdrowej wątroby.

Podobnie jak karczochy, to pyszne warzywo ma ochronny wpływ na naszą wątrobę. Obniża poziom enzymów wątrobowych, które są odpowiedzialne za zmiany chorobowe i choroby takie jak zapalenie wątroby.

Aby wzmocnić swoją pamięć.

Niedobór witaminy A przyspiesza spadek zdolności poznawczych i może być czynnikiem ryzyka w chorobie Alzheimera. Słodki ziemniak jest pełen tej witaminy dzięki swoim barwnikom, antocyjanom. Znajdują się one głównie w skórce, stąd zainteresowanie jedzeniem tych smacznych bulw bez obierania ich.

Jak jeść słodkie ziemniaki?

Smażone, tłuczone, au gratin lub w zupie, oto warzywo, które oferuje tak wiele możliwości jak nasz drogi ziemniak. To właśnie jego mały słodki smak i rozpływająca się konsystencja wyróżniają go szczególnie. Jest on między innymi bardzo ceniony w Indiach Zachodnich, gdzie można się nim delektować w pikantnych potrawach lub w pysznych deserach!

Polecane przepisy na dania ze słodkich ziemniaków:

Jeśli chodzi o liście, można je znaleźć w pęczkach w ekologicznych sklepach spożywczych lub na targowiskach niemal przez cały rok. Surowe, są oryginalnym sposobem na ożywienie sałatek lub zamianę naszych smoothies w zdrowe koktajle. Ugotowane wzbogacą farsz, quiche, omlet czy curry.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*